Pride and Prejudice

Titel: Pride and Prejudice
Auteur: Jane Austen
Jaar van eerste uitgave: 1813

De grootste bezorgdheid van Mrs. Bennet is dat haar vijf dochters zo snel mogelijk  een geschikte man vinden om mee te trouwen. Wanneer de rijke Mr. Bingley op het aangrenzende landgoed ‘Netherfield’ komt wonen lijkt hij de ideale echtgenoot voor haar oudste dochter, Jane. Hij brengt ook een vriend mee, Mr. Darcy, die door zijn overdreven trots niet echt populair is.
Ook een regiment van het leger verblijft op hetzelfde ogenblik in Meryton, waardoor Mrs. Bennet dromen een grote kans hebben om uit te komen.
Elizabeth, de tweede dochter, slaat dit alles gade en zonder het te willen komt ze in contact met Mr. Darcy, over wie ze zoveel vooroordelen heeft.

Voor ik het boek las had ik de film uit 2005 en de televisieserie van de BBC uit 1995 van Pride and Prejudice al gezien. Ik vond het verhaal geweldig en aangezien ik een omnibus met alle boeken van Jane Austen gekocht had op het boekenfestijn ben ik meteen begonnen met lezen.

Ook al kende ik ondertussen het verhaal al erg goed en waren de bekendste citaten me niet ontglipt, toch vond ik het een heerlijke ervaring om het origineel te lezen. In tegenstelling tot wat je zou denken heeft het verhaal vaart en gebeurt er elk hoofdstuk iets nieuws. Met de heel erg omschrijvende taal van Jane Austen kon ik me een goede voorstelling maken van de verschillende situaties en kende ik nu ook de gevoelens van Elizabeth beter.

Het enige wat ik als eenentwintigste eeuwse lezer een beetje jammer vond, is dat de conversaties niet altijd uitgeschreven zijn. Iemand stelt bijvoorbeeld een vraag en dan staat er dat ‘Elizabeth bevestigend antwoordde’. Ik ben juist een nieuwsgierige lezer die wilt weten hoe ze dat aanbracht en hoe de gesprekspartner daarop reageerde. Dit ligt waarschijnlijk vooral aan mij, omdat ik nu eenmaal niet uit de negentiende eeuw kom.

Volgens mij is dit een van de boeken ‘die je moet gelezen hebben’. In de literatuur, films… is er zoveel gebaseerd op dit boek, dat je het gewoon niet kan missen. De prachtige taal en het romantische intrige zijn echt de moeite waard!

5-op-5.jpg

6 gedachtes over “Pride and Prejudice

Wat denk jij?

