Promille

Titel: Promille
Auteur: Helen Vreeswijk
Uitgeverij: Manteau
Aantal pagina’s:
Verschenen: mei 2013

Korte inhoud van de uitgeverij:
Angela is geen feestbeest, ze gaat zelden uit in de feesttenten en cafës in de buurt. Maar zoete mixdrankjes en likeur gaan er wel vlot in. De hele dag lang verlangt ze naar drank. Maar haar ouders en docenten op school hebben niets in de gaten, en als niemand het merkt, dan maakt het toch niets uit? Angela speelt het slim en heeft zo haar trucjes om haar probleem geheim te houden. Ze is ervan overtuigd dat ze gemakkelijk kan stoppen, maar waarom zou ze? Ze voelt er zich goed door, zelfverzekerd en blij. Maar langzaam maar zeker neemt haar probleem als een sluipmoordenaar meer en meer bezit van haar. Als Angela wordt afgevoerd met een ambulance met een alcoholvergiftiging, staat de wereld even stil.

Dit is alweer het nieuwste boek van Helen Vreeswijk in haar reeks van misdaadromans voor jongeren. Ik heb al vaker verteld over mijn liefde voor deze boeken en dit verhaal heeft dat nogmaals bevestigd.

Dit keer gaat het over een meisje dat verslaafd geraakt aan alcohol. Op het eerste zicht dacht ik dat dit niet zo veel met de recherche te maken heeft. Dat is ook zo, maar Vreeswijk heeft deze keer een ietwat andere link gelegd met de politie, de vader van Angela is namelijk politieagent. Hij wordt uitzonderlijk ingezet bij het rechercheteam van Rob Van Buren en co die een drugsonderzoek doen. De twee verhaallijnen worden met elkaar verwikkeld en ik vond het erg interessant om het verhaal vanuit verschillende opzichten te weten te komen.

Net zoals bij de andere boeken van Helen Vreeswijk leest het verhaal heel vlot. Je vliegt door de pagina’s en je aandacht wordt goed vastgehouden. Ik had wel ergens in het midden het idee dat de climax wat lang op zich liet wachten, maar algauw was dat gevoel weg omdat het verhaal weer een nieuwe wending nam. Het verhaal is gebaseerd op waargebeurde feiten en ervaringen van de schrijfster en dat geeft voor de lezer echt een meerwaarde. Je leest een goed boek en je steekt ook nog iets op over de werking bij de recherche en over misdaad in het algemeen.

Kort samengevat is dit weer een vlot, ontspannend en interessant boek!

4-op-5_thumb.jpg

Lees ook mijn recensies van andere boeken van Helen Vreeswijk!

Het is een spannend boek waarin je als je eenmaal begonnen bent met lezen niet meer kan stoppen!
4.5/5 – Ontvoerd

Toen ik de laatste pagina’s van het verhaal las, was ik echt in shock, ik had nooit gedacht dat pesterijen op zoiets konden uitdraaien. En dan maar denken dat ik me wel een idee kon vormen van wat pesten is…
4.5/5Judas

Extra

Ik-lees-nederlands_thumb.jpgDit boek telt mee voor de Ik lees Nederlands! Uitdaging.


4 gedachtes over “Promille

  1. Pingback: Recensies -2- voor Uitdaging voor 2013: Ik Lees Nederlands! | De Boekblogger

  2. Pingback: Recensies -3- voor Uitdaging voor 2013: Ik Lees Nederlands! | De Boekblogger

Wat denk jij?

