Een weeffout in onze sterren

Titel: Een weeffout in onze sterren
Auteur: John Green
Uitgeverij: Lemniscaat
Jaar van uitgave: 2012

Korte inhoud van de uitgeverij:
Hazel werd drie jaar geleden opgegeven, maar een nieuw medicijn rekt haar leven voor nog onbekende tijd. Genoeg om een studie op te pakken en vooral niet als zieke behandeld te worden. Augustus, Gus, heeft kanker overleefd – ten koste van een been. Vanaf het moment dat Hazel en Gus elkaar ontmoeten, lijkt er geen ontsnappen aan de zinderende wederzijdse aantrekkingskracht. Maar Hazel wil niet iemands tijdbom zijn.
Hazel laat Gus kennismaken met haar lievelingsboek: An Imperial Affliction van Peter Van Houten, een roman over een ziek meisje, die midden in een zin eindigt. Samen besluiten ze op zoek te gaan naar Peter Van Houten om hem te vragen hoe het de personages vergaat nadat het boek is opgehouden. De tocht leidt hen naar Amsterdam, waar de schrijver als een kluizenaar leeft. Hij is in niets wat ze zich van hem hebben voorgesteld. En hun leven neemt een wending die ze zich niet hadden kunnen indenken.

Dit was zo één van die boeken die hoog op mijn leeslijstje staan omdat ik er alleen maar lovende recensies over lees. Het gevaar is dan natuurlijk dat mijn verwachtingen te hoog zijn en het het boek daar dan ook niet aan kan tippen.

Dit keer had ik geluk: op drie dagen was Een weeffout in onze sterren uit en ik kon het niet loslaten! Er zijn heel veel boeken over kanker, maar ik vond dit boek nu juist zo goed omdat het eens niet ging over de behandeling en de tijd in het ziekenhuis, maar over het leven ernaast. 

Ik kende John Green al een beetje van Youtube en toen ik begon met lezen merkte ik meteen dat hij het geschreven had. De hoofdpersonages zijn erg slim, maar toch ook grappig en menselijk tegelijkertijd. Hazel leest graag boeken en is een beetje nerdy, dus had ze bij mij natuurlijk al een streepje voor. Bij Augustus kon ik niet anders dan voor zijn charmes vallen. 

Het verhaal zelf vind ik erg mooi, maar volgens mij schuilt de kracht vooral in de goed uitgewerkte personages. Je merkt hoe de ouders van Hazel haar leven toch nog zo leuk mogelijk proberen te maken, ondanks het onheil dat hen te wachten staat. Alles is realistisch, maar toch niet te sentimenteel.

Het beste boek dat ik dit jaar al gelezen heb! 

5-op-5.jpg

 

12 gedachtes over “Een weeffout in onze sterren

  1. Pingback: Film: The Fault in our Stars | Boeklover

  2. Pingback: Paper Towns – John Green | Boeklover

  3. Pingback: An Abundance of Katherines – John Green | Boeklover

Wat denk jij?

