De schuldige

Titel: De schuldige
Auteur: Lisa Ballantyne
Uitgeverij: Orlando
Uitgavedatum: mei 2013

Korte inhoud van de achterflap:
Op een kinderspeelplaats wordt een jongetje dood aangetroffen Daniel Hunter, advocaat in Londen, wordt voorgesteld aan Sebastian, een elfjarige jongen die ervan wordt beschuldigd een ander jongetje vermoord te hebben. Sebastiaan doet hem denken aan zichzelf toen hij jong was, aan het boze, gewelddadige jongetje dat opgroeide in tehuizen en pleeggezinnen en aan Minnie, de vrouw die hem adopteerde. Haar liefde redde hem destijds, tot hij zich ook door haar zo verraden voelde dat hij alle banden met haar verbrak. Maar wat heeft Minnie misdaan dat Daniel haar vijftien jaar genegeerd heeft? En zal Daniels obsessie met Sebastian ervoor zorgen dat hij alles kwijt raakt waar hij zo hard voor heeft gewerkt? De schuldige is een uiterst fascinerende en aangrijpende roman over hoezeer we allemaal gevormd worden door ons verleden.

Toen ik dit boek onder ogen kreeg, was ik meteen geïntrigeerd door de cover: een jongen met heel veel sproeten die kwaad kijkt. Ik vond het alvast een prachtige cover en in combinatie met de titel kon ik niet wachten om erin te beginnen!

Het verhaal begon zoals wel vaker politie- en misdaadromans beginnen: een scène in het politiekantoor. Toch was het dit keer anders, omdat het vanuit het opzicht van een advocaat was verteld. Algauw ontdek je dat er verschillende gelijkenissen zijn tussen de verdachte, Sebastian, en zijn advocaat, Daniel.
Pas toen het verhaal echt op gang kwam en ik wat meer te weten kwam over de jeugd van Daniel, die afwisselend met Sebastian’s verhaal wordt verteld was ik verkocht.

Ik bewonder de auteur om haar knappe opzoekingswerk, want er was een heleboel informatie over het zorg- en rechtsysteem van Groot-Brittannië terug te vinden in dit boek. Ik vond het dan ook erg interessant om meer te weten te komen over pleeggezinnen en de procedure in de rechtbank.
Dat laatste vond ik, zeker op het einde van het boek, soms wel wat langdradig worden. Heel veel informatie werd telkens opnieuw herhaald door verschillende instanties. Volgens mij hadden er daar wel een paar stukjes uitgeknipt mogen worden.

De finale van het boek vond ik dan weer briljant! Ik wilde natuurlijk weten of Sebastian schuldig was en mijn verwachting werd ingelost, maar niet op de manier die ik gedacht had. Ook Daniel had een geheim, maar vanaf het eerste ogenblik dat er een hint werd gegeven had ik door hoe het in elkaar zat. Niet dat ik dat erg vond, ik wist natuurlijk nog niet hoe het verhaal zou verdergaan.

Als liefhebber van psychologische- (en misdaad)romans vind ik dit boek zeker de moeite waard!

45-op-5.jpg

Andere recensie:

Het verhaal is heel plezierig geschreven zodat ik verder wilde blijven lezen. Natuurlijk wilde ik vooral weten of Sebastian inderdaad schuldig was, en wat er met Daniel gebeurd was waardoor hij Minnie niet meer wilde zien. Hoewel het niet echt spannend was, was het zo toch een pageturner.
Judith – De Boekblogger

Interview met de auteur (in het Engels):

Voor het schrijven van dit artikel ontving ik een recensie-exemplaar van WPG uitgevers, bedankt!

5 gedachtes over “De schuldige

  1. Fijn dat jij het ook een goed boek vond. Ik vind het leuk dat we vaak hetzelfde over boeken denken hoewel we in een hele andere leeftijdscategorie zitten en zelfs in een ander land.

    Het einde was inderdaad wat langdradig, maar ik wilde weten of de jongen het gedaan had dus dan lees ik door.

Wat denk jij?

