PAAZ

Titel: PAAZ
Auteur: Mirthe van der Meer
Uitgeverij: The House of Books
Jaar: 2012

Korte inhoud van de achterflap:
Als Emma van de ene op de andere dag opgenomen wordt op de paaz, weet ze één ding zeker: hier is een fout gemaakt. Ze heeft namelijk een leuke baan, een geweldige vriend en een goed leven, dus dat ze dood wil kan dan toch geen probleem zijn?
Het is het begin van Emma’s zoektocht door de absurde wereld van de psychiatrische kliniek met al haar regels, pillen en diagnoses – een zoektocht naar de uitgang, maar boven alles een zoektocht naar zichzelf. Tijdens haar reis langs vreemde patiënten en nog vreemdere therapeuten, depressieve kerstballen en onverwachte vriendschappen, begint Emma te beseffen dat ze hier niet voor niets zit, en dat zij de enige is die kan bepalen of, maar vooral ook hóé ze ooit de paaz weer verlaat.

Ik was erg benieuwd naar PAAZ en toen ik het boek toevallig in de bibliotheek aantrof was ik natuurlijk erg opgetogen. Ondertussen heb ik het ook gelezen en ik ben onder de indruk! Het was heel anders dan ik verwacht had, maar op een positieve manier.

Dit boek geeft op een heel persoonlijke manier weer wat Myrthe van der Meer heeft meegemaakt tijdens haar verblijf op de psychiatrische afdeling. Het hele boek lang neemt ze je mee langs allerlei situaties die ze heeft meegemaakt. Het zijn korte hoofdstukjes, die elke keer een andere gebeurtenis verhalen. Dit vond ik knap gedaan, want er bleef toch samenhang bestaan, ook al had je niet het klassieke ‘naderende climax’ gevoel.

Mijn moeder is psychiater en werkt zelf ook in een psychiatrisch ziekenhuis, maar toch kon ik me er nooit veel bij voorstellen wat dat nu precies inhoudt. Ik besef natuurlijk ook wel dat dit het verhaal van één iemand in één specifieke situatie is, maar toch vond ik het zeer boeiend en verhelderend.

Het geheel is vlot geschreven en is nu eens ontroerend en dan weer erg humoristisch. Dit was een perfecte combinatie, waardoor het boek me niet te zwaar viel. Als ik niet aan het lezen was bleef ik er soms nog aan denken en ook na het lezen blijft het hangen. En boeken die blijven hangen… die moeten gelezen worden!

5-op-5.jpg

Andere recensies:

Hoewel ik dus aan het begin met twijfel begon te lezen, ben ik een klein beetje van standpunt veranderd. Nou ja, een beetje, helemaal eigenlijk, want ik vind nu dat iedereen dit boek moet lezen. (…) Weg met de vooroordelen, weg met de taboes, conclusie: lees PAAZ!
Anneke – Een letter meer graag

Myrthe van der Meer weet op een heel treffende en duidelijke manier te verwoorden wat er in Emma’s hoofd (en dat van haar) omgaat. Dit boek is echt “Het leven zoals het is… PAAZ”. Ook schrijnende situaties op de PAAZ worden niet uit de weg gegaan.
Annelies – Boekboetiek

Al met al een mooi boek over een depressieve patient. Ik kreeg een goed beeld van Emma’s ziekte en hoe zij langzamerhand weer iets omhoog kruipt uit het diepe dal waarin ze zat.
Judith – Boekblogger

Nog niet overtuigd? Bekijk dan zeker eens de boektrailer!

8 gedachtes over “PAAZ

  1. Ik had in het begin niet verwacht dat er allemaal “losse” verhalen zouden zijn. Ook wist ik niet dat de auteur het zelf heeft meegemaakt. Maar ik vond het boek zeker een verrassing.

  2. Ik heb het boek juist van de week gekocht! Bijna iedereen die dit boek leest, zegt dat het ‘verplichte kost’ is, dus ik ‘moet’ het lezen!
    Wat een mooie boektrailer trouwens, heel indrukwekkend.

  3. Pingback: It’s Kind of a Funny Story – Ned Vizzini | Boeklover

  4. Pingback: UP – Myrthe v/d Meer | Boeklover

  5. Pingback: Het beste van 2015 – gelezen boeken | Boeklover

Wat denk jij?

