The Chosen

Titel: The Chosen (Nederlands: De uitverkorene)
Auteur: Chaim Potok
Uitgeverij: Penguin
Jaar van oorspronkelijke uitgave: 1966

Korte inhoud van de uitgeverij:
Following a baseball game that nearly became a religious war, two Jewish boys become friends. Danny comes from the strict Hasidic sect that keeps him bound in centuries of orthodoxy. Reuven is brought up by a father patently aware of the twentieth century. Everything tries to destroy their friendship, but they use honesty with each other as a shield and it proves an impenetrable protection.

Ik had nooit gedacht dat het me zou overkomen, maar dankzij de les godsdienst stuitte ik op dit boek.  We hadden fragmenten van de gelijknamige film gezien en in het Nederlands vertaalde stukken uit het boek gelezen. Deze spraken me wel aan en omdat ik erg nieuwsgierig was naar hoe een orthodoxe jood zou opschieten met een niet-orthodoxe jood besloot ik het boek te lezen.

Ik was erg geboeid door verschillende dingen. Niet alleen gaat dit boek over het Jodendom, maar misschien nog wel belangrijker: over de relatie die de jongens met hun vader hebben. De vader van Reuven is bijvoorbeeld heel modern voor zijn tijd en hij wil zijn zoon niets in de weg staan ondanks dat hij sterk religieus is. Danny’s vader houdt zich juist aan de traditionele waarden van zijn geloof en voedt zijn zoon in stilte op. Aan het begin is het niet helemaal duidelijk waarom hij dit doet, maar als je het karakter van Danny en de ware reden leert kennen kreeg ik er nog wel begrip voor, hoe erg ik het ook vond.

Op historisch vlak vind ik dit ook een zeer interessant boek, want het speelt zich af aan het einde van WOII en de nasleep ervan. Je komt te weten hoe verschillende Joodse groeperingen reageren op het onrecht dat hun volk is aangedaan. Ook hierin zijn de meningen van Reuvens en Danny’s vader heel verschillend.

Ik heb het boek in het Engels gelezen en daar ben ik blij om. Je kon echt merken dat Reb Saunders, de vader van Danny, Engels niet als moedertaal had. Al hij bijvoorbeeld een vraag stelde was dat gewoon een affirmatieve zin met een vraagteken. Dat maakte het verhaal voor mij veel levendiger. Het is trouwens ook erg goed geschreven. Ik kan niet uitleggen hoe precies, maar anders dan vele auteurs waar ik al boeken van heb gelezen.

Dit is een boek dat volgens mij toch niet mag ontbreken in je boekenkast. Het is erg verrijkend en geeft een goede kijk op het Jodendom tijdens en na WOII.

4-op-5.jpg

5 gedachtes over “The Chosen

  1. Wat leuk dat jij dit boek zo goed kon waarderen! Ik heb het lang geleden gelezen (en daarna nog een of twee keer) en vond het ook heel erg goed. Je wordt helemaal meegetrokken in het verhaal en het leest heerlijk weg. Er is trouwens ook een tweede boek, The Promise, dat ook over de twee vrienden gaat. Ook een aanrader!

    • Tof, ik wist niet dat er een tweede boek was. Wel heb ik ‘The beginning’ hier liggen, ook van Potok. Bleek dat mijn moeder dat nog ergens had liggen. Gaat over Joden die aankomen in Amerika.

      • In the Beginning heb ik ook. Ik weet er niet veel meer van, maar volgens mij is het vergelijkbaar met The Chosen. Over een opgroeiende jongen die zich drukt maakt over het Joods zijn.

Wat denk jij?

