Amberwoede

Titel: Amberwoede
Auteur: Natalie Haynes
Uitgeverij: Prometheus
Uitgave: februari 2014

Op de achterflap:
Nadat Alex Morris haar verloofde onder gruwelijke omstandigheden verliest, verhuist ze verdoofd van Londen naar Edinburgh om te breken met het verleden. Ze accepteert een baan op een speciale school voor onhandelbare leerlingen. Het zijn lastige jongeren en Alex is een onervaren docente, bang voor waar ze aan begonnen is.
Er is één klas, een groep van vijf tieners, die bijzonder intimiderend is. Maar met hulp van de Griekse tragedies die ze onderwijst, weet Alex tot haar eigen verbazing een band met hen op te bouwen.
Als ze ziet hoe geboeid haar leerlingen zijn door de verhalen over het gruwelijke noodlot en de wrede wraakacties, vreest ze dat haar lessen hun te veel aan het hart gaan. Alex beseft dat zich voor haar ogen een geheel nieuwe tragedie begint af te spelen – en wel een die zo afschuwwekkend is dat er zelfs geen Griekse tragedie over bekend is.

Het is al een hele tijd geleden dat ik nog een boek met het label ‘Thriller’ las, dus toen ik dit boek in handen kreeg, begon ik meteen te lezen. Voor iemand die geïnteresseerd is in literatuur is het inderdaad een interessant boek, want je komt een heleboel te weten over de tragedies van de bekendste Griekse tragici. Er gebeuren ook een aantal lugubere dingen, maar als ik eerlijk ben, echt spannend was het niet.

Nieuwsgierig was ik wel, dat geef ik toe. Van het begin van het boek weet je dat er iets grondig mis is. Alex spreekt met advocaten over een zaak waar je als lezer niets van af weet, behalve dat één van de leerlingen uit haar klas in Schotland er iets mee te maken heeft. Welke leerling, dat had ik pas door toen Alex het zelf opmerkte. Ik was helemaal meegevoerd in de gedachten van Alex en Natalie Haynes is er dus goed in geslaagd me  over de hints heen te laten lezen.

Dan zijn er ook nog de dagboekfragmenten van Mel. Zij is één van de 5 leerlingen uit Alex’ klas. Dankzij haar komen we ook wat te weten over de ander kant van het verhaal.  De kinderen zijn lastig en verveeld. Alex is aan het begin nog heel onervaren en kan niet zo goed met ze overweg, maar gaandeweg ontstaat er toch een band tussen hen en weet ze hen ook warm te maken voor haar favoriete bezigheid, theater.

Aangezien ik zelf een literatuuropleiding volg kon ik de toneelstukken die besproken werden heel goed volgen. Ook het boek zelf is opgebouwd als een tragedie. Er zijn 5 epeisodia en ook de andere kenmerken, gaande van de opbouw tot aan de climax, de afwikkeling met bewustwording etc zijn aanwezig. Dit toont een groot inzicht van de acteur.

Conclusie? Amberwoede is een interessant boek, maar als je echt op zoek bent naar spanning zou ik het toch overslaan. Mensen die geïnteresseerd zijn in theater en een goed intrige zullen er zeker van genieten.

3.5-op-5.jpg

Wat denk jij?

