The Circle – Dave Eggers

Titel: The Circle
Auteur: Dave Eggers
Uitgeverij: Penguin
Publicatiedatum: 2013
Kopen: bol.com

Op de achterflap:
When Mae Holland is hired to work for the Circle, the world’s most powerful internet company, she feels she’s been given the opportunity of a lifetime. The Circle, run out of a sprawling California campus, links users’ personal emails, social media, banking, and purchasing with their universal operating system, resulting in one online identity and a new age of civility and transparency. As Mae tours the open-plan office spaces, the towering glass dining facilities, the cozy dorms for those who spend nights at work, she is thrilled with the company’s modernity and activity. There are parties that last through the night, there are famous musicians playing on the lawn, there are athletic activities and clubs and brunches, and even an aquarium of rare fish retrieved from the Marianas Trench by the CEO. Mae can’t believe her luck, her great fortune to work for the most influential company in America—even as life beyond the campus grows distant, even as a strange encounter with a colleague leaves her shaken, even as her role at the Circle becomes increasingly public. What begins as the captivating story of one woman’s ambition and idealism soon becomes a heart-racing novel of suspense, raising questions about memory, history, privacy, democracy, and the limits of human knowledge.

Mijn mening:

Dit was zo’n type boek waar ik al een heleboel over gehoord had en waar ik erg benieuwd naar was. Ik moet zeggen dat het zeker een indrukwekkend boek is, dat aanzet tot nadenken. The Circle is een technologiebedrijf dat services voorziet gelijkaardig aan die van nu, maar dan nog verder doorgedreven. Dit is natuurlijk een interessant gegeven, want hoe ga je daar als maatschappij mee om?

Ik had al meteen het gevoel van: ‘Dit is een wereld waar ik niet in wil leven’. Mae wordt geïntroduceerd in The Circle, maar algauw wordt ze overladen door allerlei taken die ze tegelijkertijd op verschillende schermen moet uitvoeren. Echt contact wordt vervangen door Zings, een soort statusupdates, en alle gebeurtenissen in ‘real life’ moeten worden gefilmd. Al vanaf het begin voelde ik dat dit niet zou goedkomen.

Als tegenpool van Mae is er Mercer, haar ex-vriendje, die het niet zo heeft voor al die technologie en Mae probeert te waarschuwen voor de gevaren. Ik vond het volgende citaat wel passend en ben het er eigenlijk ook wel mee eens.

Listen, twenty years ago, it wasn’t so cool to have a calculator watch, right? And spending all day inside playing with your calculator watch sent a clear message that you wern’t doing so well socially. And judgments like ‘like’ and ‘dislike’ and ‘smiles’ and ‘frowns’ were limited to junior high. (…) But now it’s not just junior high kids who do it, it’s everyone, and it seems to me sometimes I’ve entered some inverted zon, some mirror world where the dorkiest shit in the world is completely dominant. The world has dorkified itself. (pp. 132-3)

Het verhaal bouwt natuurlijk op naar een zekere climax, waarbij ook een mysterieuze man betrokken is. Ik vond dit wel een leuk aspect aan het verhaal en ik merkte dat ik helemaal niet doorhad wie die man zou kunnen zijn. Het einde schokte me ook wel een beetje, maar het was eigenlijk wel te verwachten.

Toch is er ook wel een minpuntje: het verhaal is zo ongelofelijk lang! Er waren zoveel passages waar ik dacht: ‘Nou, hier kan wel een stukje uitgeknipt worden’. Vaak werd een voorbeeld gegeven en in plaats van het daarbij te laten, werd er nog een tweede gegeven. Voor mij was dat niet nodig; ik kon me zo wel een beeld vormen van het leven in The Circle.

Dit is een interessant boek, dat duidelijk vragen stelt over hoe we met technologie en het delen van informatie omgaan. Ik raad het iedere internet- en social medialiefhebber aan, want wij zijn de Mae’s van deze wereld! Wacht wel niet te lang met het lezen, want voor je het weet heeft de realiteit Dave Eggers ingehaald…

Eindoordeel: 4/5

Dit boek is ook in het Nederlands verkrijgbaar!

7 gedachtes over “The Circle – Dave Eggers

  1. Ik had tot nu toe zelfs nooit eerder de beschrijving van dit boek gelezen omdat ik de cover en titel (die ik natuurlijk wel al vaak zag passeren op Goodreads en boekenblogs) er zo verschrikkelijk saai uit vond zien.
    Maar eigenlijk klinkt dit mega-interessant! Ik zet ‘m meteen op m’n to read-lijstje🙂

    • Leuk dat je toch overtuigd bent. Ja, de cover ziet er wat saai uit, maar past vind ik wel bij het boek. Ook de achterkant zegt niet zo heel veel, maar het boek is zeker de moeite waard. Vooral de sfeer die geschetst wordt vind ik interessant.

  2. Grappig, ik had vrij snel al een vermoeden wie de ‘mysterieuze man’ zou kunnen zijn😉
    Ik ben niet eens echt een Social Media-fanaat, maar kreeg al een beetje de kriebels van het boek =P

Wat denk jij?

