Eik Bes Leuk – Jan Kluitenbrouwer

Titel: Eik Bes Leuk
Auteur: Jan Kluitenbrouwer
Uitgeverij: Thomas Rap
Uitgavedatum: april 2014
Kopen: bol.com

Op de achterflap:
Niets zo verwarrend als de wereld van de taal. De taal van mediamensen, artiesten, sportlieden, politici, de jeugd van tegenwoordig. Genadeloos helder en trefzeker laat Jan Kuitenbrouwer ons in zijn columns zien hoe de taal onze werkelijkheid bepaalt. En andersom. Waarom zeggen we eigenlijk ‘mag’ als we ‘moet’ bedoelen? Waarom is Rita Lynn zo populair bij jongeren? Als u verbaasd bent, zakt u broek dan echt af? Was het nou ‘colazuipen’ of juist ‘comazuipen’?

In zijn wekelijkse column in NRC Handelsblad fileert Jan Kuitenbrouwer het eigenaardige taalgebruik in de politiek en de media. Telkens laat hij ons op geestige en eigenzinnige wijze zien hoe de taal onze werkelijkheid bepaalt. In Eik bes leuk zijn de beste stukken gebundeld die de uitvinder van het humoristische taalboek in de afgelopen jaren publiceerde.

Mijn mening:

Een tijdje geleden kwam ik een aankondiging voor Eik Bes Leuk tegen. Aangezien ik altijd geïnteresseerd ben in taalweetjes en Paulien Cornelisse wel kon smaken, dacht ik dat dit boek wel iets voor mij zou zijn. Spijtig genoeg merkte ik toen ik begon met lezen dat ik niet meteen de geschikte persoon ben voor dit boek. Ik ben namelijk een Vlaming en dat merkte ik wel. Alleen al om de titel door te hebben moest ik het bijhorende column lezen en ‘m op een zo Nederlands mogelijke manier uitspreken. (Lees: een slechte imitatie van het Gooise accent, want dat is wat wij Vlamingen onder – pardon – ‘Hollands’ verstaan.)

Eik Bes Leuk  is een bundeling van columns die eerder in Nederlandse kranten en tijdschriften verschenen. Dat is leuk, want je kan grasduinen in het boekje zonder dat je daarbij op de volgorde hoefde te letten. Enige kennis van de politiek en andere actua uit Nederland is wel vereist. Ondertussen kom je ook nog allerlei dingen te weten die je nog niet wist over de Nederlandse taal. Of misschien juist wel, maar dan komisch verwoord. Neem bijvoorbeeld dit stukje ‘Nederdutch’:

Zoals jongsters tot elkaar spreken tegenwoordig! ‘Bij de weg,’ zeggen ze dan, ‘kroegkruipen is niet echt mijn kopje thee, maar ik geeft het een schot. Zie je later, krokodil!’ En dat is dan dus niet tong in wang bedoeld hoor, geen manier, het is hu normale, elke dag vernaculair! (p. 205)

Dit boekje is zeker de moeite waard voor iedereen die geïnteresseerd is in de taal van vandaag. Het is grappig en handig als je even vijf minuutjes hebt. Als je net zoals ik niet helemaal thuis bent in de Nederlandse actualiteit en woordenschat dan zou ik het misschien wel laten liggen. Maar anders is het eigenlijk best leuk!

Eindoordeel: 3/5

Kende jij Jan Kuitenbrouwer al? Wat vind je van zijn stukjes?

6 gedachtes over “Eik Bes Leuk – Jan Kluitenbrouwer

  1. Ghèhè, lol! Ik zag het gisteren in de boekhandel toen ik daar was. Een vriendin van me drukte het in m’n handen en zei al dat het leek op Taal Is Zegmaar Echt Mijn Ding. Het klinkt geniaal!

Wat denk jij?

