Jane Eyre – Charlotte Brontë

Titel: Jane Eyre
Auteur: Charlotte Brontë
Oorspronkelijke uitgave: 1847
Kopen: bol.com

Mijn geërfd exemplaar van Jane Eyre - de pagina's vallen er bijna uit!

Mijn geërfd exemplaar van Jane Eyre – de pagina’s vallen er bijna uit!

Korte inhoud van Goodreads:

Orphaned into the household of her Aunt Reed at Gateshead, subject to the cruel regime at Lowood charity school, Jane Eyre nonetheless emerges unbroken in spirit and integrity. She takes up the post of governess at Thornfield, falls in love with Mr. Rochester, and discovers the impediment to their lawful marriage in a story that transcends melodrama to portray a woman’s passionate search for a wider and richer life than Victorian society traditionally allowed. 
With a heroine full of yearning, the dangerous secrets she encounters, and the choices she finally makes, Charlotte Bronte’s innovative and enduring romantic novel continues to engage and provoke readers

Vooraf…

Zoals je op bovenstaande foto’s kunt zien, bezit ik een oud en versleten exemplaar van Jane Eyre. Nadat ik zowat honderd pagina’s gelezen had, was ik het beu dat de bladzijden er bleven uitvallen en omdat ik het zo’n goed boek vond, besloot ik een mooi exemplaar te kopen om mee te kunnen pronken. Foto’s ervan kun je hieronder zien. Ik kocht één van de boeken uit de ‘Penguin Drop Caps’ collectie, een verzameling van bekende klassiekers met een grote versierde letter (van de naam van de auteur) op de voorkant. Spijtig genoeg bleek na een aantal keer lezen dat de opdruk op de kaft zwart werd door er met mijn vingers aan te komen. Dan vraag ik mij soms toch af waarom ik nog geld besteed aan dure hardbacks als de paperbackversie er gewoon netjes blijft uitzien…

Mijn luxe Penguin editie (met zwarte vlekken!)

Luxe Penguin editie (met zwarte vlekken!)

Wat ik van het boek vind:

Ook al stond Jane Eyre al heel lang in mijn kast, toch had ik nooit de drang om erin te beginnen. Tot het boek door John Green werd besproken in Crash Course Literature en het bovendien ook werd vermeld in mijn les Europese literatuur. Ik had de films ervan al gezien, maar nu ik eindelijk een verwijzing naar het boek zelf had was ik volledig om, die boek moest ik lezen!

Je wordt meteen meegezogen in het verhaal. De vertelstijl van Charlotte Brontë is erg modern en ik had helemaal niet dat langdradige gevoel dat je wel eens hebt bij oudere boeken. Het is een dik boek, maar het is gevuld met actie en nooit had ik het gevoel dat er een gat viel. De films geven de essentiële gebeurtenissen weer, maar tijdens het lezen merkte ik dat er nog zoveel meer is dat tussenin gebeurt!

Jane Eyre is een geweldig personage en ik bewonder haar vooral omdat ze zo zelfstandig is. Ze leeft in een tijd waarin de vrouw nog lang niet geëmancipeerd is, maar toch vecht ze voor haar rechten en laar ze zich tot niets dwingen. Ik vind het ook erg knap hoe ze telkens eerlijk zegt wat ze denkt, want ik moet zeggen dat ik, net zoals vele Belgen, daar heel slecht in ben.

I am no bird; and no net ensnares me; I am a free human being with an independent will.

Het viel me ook op dat Jane als een heel gewoon meisje is, wat het verhaal meer authenticiteit geeft. Ze wordt ook als ‘plain’ bestempeld en volgens mij is dit nog maar eens een bewijs dat kritiek op het uiterlijk niet enkel van deze tijd is.

Mijn enige minpuntje is dat ik het einde te perfect vind. Jane Eyre is een realistische roman, maar het einde vind ik toch niet in dat plaatje passen. Dit vind ik aan de ene kant wel een beetje jammer, maar ik snap ook wel dat vele lezers in die tijd waarschijnlijk een perfect einde verwachtten. Daarnaast is het ook wel duidelijk dat Jane een door en door goed persoon is, wat misschien ook niet zo geloofwaardig is. Zo is ze bijvoorbeeld bereid om onmiddellijk een hele som geld te verdelen onder haar pas ontdekte nichten en neef.

Good fortune opens the hand as well as the heart wonderfully; and to give somewhat when we have largely received, is but to affort a vent to the unusual ebullition of the sensations.

Jane Eyre is een van de welbekende Engelse klassiekers en ik vind dat ook zeer terecht. Het boek staat ook op vele leeslijsten, maar ik zou het zeker aanraden om gewoon als ontspanning te lezen. Meer kan ik er niet over zegen zonder al te veel te verklappen: lees het!

Eindoordeel: 5/5

Interessante links:

John Green’s bespreking in Crash Course Literature (video)

Trailer van de film uit 2011

Las jij Jane Eyre? Wat vond je ervan? Heb je ook al een ander boek van Charlotte Brontë gelezen?

 

7 gedachtes over “Jane Eyre – Charlotte Brontë

  1. Ik moet Jane Eyre nog steeds een keer lezen. Ik denk dat het wel slim is om dan eerst wat hedendaagse boeken in het Engels te lezen, want dat is al een tijd geleden en om dan meteen met een klassieker te beginnen lijkt me niet zo slim.

    • Ik vind dat het Engels in Jane Eyre best nog wel meevalt, maar misschien is het wel slim om eerst nog wat hedendaagse boeken te lezen. Sinds ik Engels studeer is mijn niveau echt heel erg omhoog gegaan, dus dat hielp ook al. Maar het heeft toch even geduurd voor ik het boek uit had hoor!

    • Leuk dat je Jane Eyre hebt gelezen, het is inderdaad een heel goed boek! Ik zou je zeker aanraden om het boek in het Engels te lezen. Het is misschien wel wat moeilijker, maar met een woordenboek bij de hand gaat het eigenlijk heel vlot.

  2. Wat een ontzettend leuke recensie! Ik ben al enkele jaren van plan om Jane Eyre te lezen maar het is er gewoon nog nooit van gekomen (shame on me). De volgende keer dat ik het boek zie liggen, neem ik het zeker en vast mee🙂

    • Haha, bij mij heeft het ook een hele tijd geduurd hoor! Bij mij moet ik echt iets in mijn leven hebben dat mij aanspreekt om een boek echt te gaan lezen. Vroeger had ik dat probleem niet echt, want dan kende ik nog niet zo veel boeken. Nu zij het voor recensies/films en andere dingen die ik tegenkom die me aanmoedigen om iets te lezen.🙂

  3. Pingback: Het beste van 2014 – gelezen boeken | Boeklover

Wat denk jij?

