Fangirl – Rainbow Rowell

Titel: Fangirl
Auteur: Rainbow Rowell
Oorspronkelijke uitgave: 2013
Kopen: bol.com

Korte inhoud van de achterflap:

Cath and Wren are identical twins, and until recently they did absolutely everything together. Now they’re off to university and Wren’s decided she doesn’t want to be one half of a pair any more – she wants to dance, meet boys, go to parties and let loose. It’s not so easy for Cath. She’s horribly shy and has always buried herself in the fan fiction she writes, where she always knows exactly what to say and can write a romance far more intense than anything she’s experienced in real life.
Now Cath has to decide whether she’s ready to open her heart to new people and new experiences, and she’s realizing that there’s more to learn about love than she ever thought possible …

Mijn mening:

Eind vorig jaar zag ik op YouTube een heleboel recensies van Fangirl voorbijkomen. De meeste recensenten waren heel enthousiast over het boek, maar omdat ik de cover er wat kinderachtig vond uitzien besloot ik het toch maar niet te lezen. In de plaats las ik Eleanor & Park, een andere YA roman van dezelfde auteur. Van dit boek genoot ik heel erg, dus nu de paperback van Fangirl uitkwam, werd het hoog tijd om ook dit boek te lezen!

Meteen vanaf de eerste bladzijde zat ik in het verhaal. Rainbow Rowell schrijft vlot en de personages zijn geloofwaardig. Cath gaat voor het eerst naar de universiteit en  is heel erg onzeker. Ze maakt zich zorgen over de kleinste dingetjes, waardoor ze zich opsluit in haar kamer. Terwijl ik dat las prees ik mezelf wel gelukkig dat het in mijn eerste weken niet zó erg was dat ik zelfs niet naar het studentenrestaurant durfde. Misschien is haar angst wat overdreven, maar ik denk dat dat vooral komt omdat ze heel erg gehecht is aan haar tweelingzus Wren, die haar plots in de steek laat.

Dan is er nog de Simon Snow serie, de vervanger van Harry Potter. De gelijkenissen met JK Rowlings serie gaan heel ver, neem bijvoorbeeld dit zinnetje over de Simon Snow films:

“Baz’s hair is sick,” Wren said during Simon Snow and the Selkies four. All the actors had longer hair in this movie. (p. 248)

Bij degenen die de films (of de posters) gezien hebben, doet dit vast een belletje rinkelen. Helaas werd de magie wel even doorbroken toen de Harry Potter serie in het verhaal werd vermeld.

Zoals de titel al duidelijk maakt is Cath een fangirl en schrijft ze fanfictie over Simon Snow. Zelf heb ik eigenlijk nooit fanfictie gelezen of geschreven, maar ik kende het fenomeen wel. Ik vond het dan ook heel leuk om eens wat meer te lezen over het onderwerp. Na elk hoofdstuk waren er ook stukjes fanfictie of fragmenten uit het oorspronkelijke boek,  maar ik moet eerlijk toegeven dat ik daar niet zo geïnteresseerd in was.

Het allerbeste aan dit boek vond ik het liefdesverhaal tussen Levi en Cath. Levi is een hele leuke jongen en ik vind dat hij ook erg realistisch overkomt. Hij is niet perfect en hun relaties groeit ook heel natuurlijk van kennissen tot vrienden en uiteindelijk geliefden. Zeker van de tweede helft van het boek wordt dit een prominent thema en kon ik niet meer stoppen met lezen.

Fangirl behoort zeker tot mijn favorieten van 2014 en ik denk dat ik me net zoals vele andere meisjes in Cath kan herkennen. Het boek is wel heel erg gericht op de leeftijdscategorie 15-20 jaar, maar iedereen die van een goed verhaal houdt zal hier zeker van genieten!

Eindoordeel: 5/5

Extra:

Zelf ben ik fan van verschillende boeken, maar meestal gaat het niet verder dan het herlezen van een boek of het kijken van de filmadaptatie. Toch liet ik me onlangs verleiden om een TFioS-geïnspireerde poster te maken.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Ben jij een Fangirl/boy? Schreef je al fanfctie of maakte je kunstwerken naar aanleiding van een boek?

9 gedachtes over “Fangirl – Rainbow Rowell

    • Wat leuk dat jij ook zo van dit boek genoten hebt! Ik was er echt helemaal weg ben.
      Ik schrijf zelf ook geen fanfictie hoor, eerlijk gezegd heb ik liever het origineel.

  1. Ik kwam dit boek tegen toen ik in Engeland was in mei, ik was daar om een con rondom Supernatural te bezoeken. Daar ben ik dus groot fangirl van! En het sprak me meteen aan en ben het op de vlucht naar huis ook meteen gaan lezen. Ik vond het ook een erg leuk boek, ik vind fanfic soms wel leuk om te lezen en schrijf het zelf ook sinds kort. Het is een leuke uitlaatklep nu ik weer tot Oktober moet wachten op nieuwe afleveringen van Supernatural

  2. Pingback: Het beste van 2014 – gelezen boeken | Boeklover

Wat denk jij?

