Liverpool Street – Anne C. Voorhoeve

Titel: Liverpool Street
Auteur: Anne C. Voorhoeve
Vertaald uit het Duits
Oorspronkelijke uitgave: 2007
Kopen: bol.com

De achterflap:
Ziska springt uit het raam van haar kamer en rent voor haar leven. Weg van haar ouders, weg van Berlijn.
Ziska, die Joods voorouders heeft, wordt vervolgd. In Engeland, wacht haar een vreemde familie, een andere taal, heimwee en onzekerheid. Maar ook het avontuur van haar leven, haar eerste grote liefde en zeven jaar later een loodzware beslissing.
Liverpool Street is een aangrijpende roman over Ziska’s zoektocht naar haar religieuze en nationale identiteit in een Europa dat door Oorlog wordt verscheurd.

Mijn mening:

De titel doet vermoeden dat het om een Engels boek gaat, maar neen, het boek is oorspronkelijk Duits! Zoals ik al aankondigde in mijn blogger award artikel, was ik van plan om meer in het Duits te lezen. Omdat ik iets wilde dat niet te moeilijk was, besloot ik een boek te nemen dat ik enkele jaren geleden al eens in het Nederlands las en waar ik erg van onder de indruk was – en nog steeds ben.

Liverpool Street is het soort verhaal dat je helemaal opzuigt. Als je begint met lezen kan je gewoon niet meer stoppen. Ik weet dat vele mensen alle oorlogsverhalen soms een beetje beu zijn, maar dit is een boek dat een heel ander aspect van de Tweede Wereldoorlog naar boven brengt, namelijk kinderen die worden afgestaan aan een vreemde familie. Bovendien gaat het boek ook niet zozeer om oorlog, maar om hoe mensen met elkaar omgaan in verschrikkelijke omstandigheden. Alle soorten relaties komen aan bod: vriendschap, familie, liefde…

Wat ook interessant is, is dat je Ziska over een tijdspannen van zeven jaar volgt. Je ziet haar echt groot worden. Aan het begin begrijp je dingen die zij nog niet begrijpt, maar op het einde sta je als het ware op gelijke hoogte. Als ze bijvoorbeeld hoort dat Pearl Harbor is aangevallen door de Japanners, denkt ze dat het om een Amerikaanse dame gaat. Ze vindt het dan ook zeer bizar dat de Amerikanen daarom mee in de oorlog stappen.

Als je een mooi jeugdboek – of moet ik nu zeggen YA boek – wilt lezen, dan raad ik je dit zeker aan! Er zitten verschillende mooie passages in (o.a. op de trein naar Engeland) en deze geven nog maar eens aan waarom ik juist zo graag lees.

Eindoordeel: 5/5

6 gedachtes over “Liverpool Street – Anne C. Voorhoeve

    • Het is ook een heel goed boek, vind ik! Ik moest er af en toe nog aan denken en toen ik dan iets tegenkwam over kindertransporten in mijn Duitse literatuurles wist ik, dat ik dit boek opnieuw moest lezen, maar dan in het Duits natuurlijk.

  1. Pingback: Het beste van 2014 – gelezen boeken | Boeklover

  2. Pingback: Lilly Marlene – Anne Voorhoeve | Boeklover

Wat denk jij?

