Film: The Fault in our Stars

Pas op! Als je het boek nog niet gelezen hebt, raad ik je aan deze recensie (nog) niet te lezen.

Gisteren had ik eindelijk mijn laatste examen. Dat betekende natuurlijk dat ik tijd had om naar de filmadaptatie van The Fault in our Stars te gaan. Ik las het boek ondertussen meer dan een jaar geleden en schreef er ook een recensie over. Net zoals vele (jonge) mensen was ik heel enthousiast over dit boek en ik heb het daarna nog twee keer in het Engels herlezen. Dankzij de filmpjes op John Greens YouTubekanaal was ik nieuwsgierig geworden naar de film.

TFioS

Wat vind ik nu van de film? Toen ik achteraf een enquête van de bioscoop invulde, heb ik aangeduid dat ik de film erg goed vond. Ik ben niet altijd even enthousiast over filmadaptaties, maar deze film is zeker goed gelukt en brengt ook de sfeer van het boek goed over.

De grappen waren nog grappiger dan in het boek, omdat ik ze echt kon horen. Natuurlijk geldt dat ook voor de dramatische stukken, die in de film voor een hoger weengehalte zorgden. Als ik eerlijk ben vind ik dat altijd iets minder aan films. TFioS was juist een boek dat eens niet melodramatisch wou zijn en ik hoopte dat dat ook zo zou zijn in film, maar op een bepaald moment realiseerde ik me dat zowat iedereen rond me zat te wenen (mezelf niet inbegrepen).

Er waren scènes die ik echt geweldig vond: die in het vliegtuig, bij Augustus in de kelder, de grafrede in het Letterlijke Hart van Jezus en nog zoveel meer. De acteurs vond ik dan ook geknipt. Ze zien er uit als echte tieners en gedragen zich ernaar. Ook de ouders vond ik er realistisch uitzien. Geen jonge dertigers die moeten beweren dat hun kind al 18 is.

Helaas waren er ook een aantal scènes die ik een stuk beter vond in het boek dan in de film. De scènes die ik het meest gekunsteld vond was die in het Anne Frankhuis. Nadat Augustus en Hazel elkaar kusten – wat wel heel erg lang duurde – werd er geklapt door de andere bezoekers. Voor mijn kwam het echt niet realistisch over en ik betwijfel of ik in het echt ook zou klappen in zo’n situatie. Sommige dingen werken gewoon beter op papier dan op het scherm.

Iets waar ik normaal gezien niet zo op let tijdens een film is de muziek. Hier was dat helemaal niet het geval. De muziek is gewoon ongelofelijk goed! Die CD is ondertussen ook al toegevoegd aan mijn verjaardagslijstje. Het was sowieso wel muziek die bij mij goed in de smaak valt, want Birdy is bijvoorbeeld een van mijn favoriete artiesten.

Toen ik uit de filmzaal kwam waren de andere kijkers – meisjes met een gemiddelde leeftijd van 13 tot 15 jaar – hun tranen aan het drogen. Eentje van hen zei: “Door dit soort films krijgen wij een fout beeld van jongens.” Inwendig zei ik tegen mezelf: “Ja, dat is waar. Ze kunnen niet allemaal Augustus Waters zijn…”

Een ander recensie die ik erg aanraad – en waar ik het volledig mee eens ben – is die van Sanne (Booksandquills), je kunt hier haar filmpje bekijken.

6 gedachtes over “Film: The Fault in our Stars

Wat denk jij?