We were Liars – E. Lockhart

Titel: We were Liars
Auteur:  E. Lockhart
Eerste uitgave: 2014, Hot Key Books
Kopen: bol.com
Voorlopig (nog) niet in het Nederlands verkrijgbaar.

Op de achterflap:

A beautiful and distinguished family.
A private island.
A brilliant, damaged girl; a passionate, political boy.
A group of four friends—the Liars—whose friendship turns destructive.
A revolution. An accident. A secret.
Lies upon lies.
True love.
The truth.

We Were Liars is a modern, sophisticated suspense novel from National Book Award finalist and Printz Award honoree E. Lockhart.

Read it.
And if anyone asks you how it ends, just LIE.

Mijn mening:

Dit is weer zo een van die boeken die enorm gehypet worden. Op YouTube en Twitter staan er berichtjes à la “OMG, Cadence what have you done?” Aangezien er altijd wordt bijgezegd dat niemand iets mag verklappen, maakte dit me wel heel nieuwsgierig. Zou het de moeite waard zijn?

Het liefst van al zou ik willen dat ik hier een eenduidig antwoord op kon geven, maar eerlijk gezegd weet ik het niet. Het is een speciaal boek, dat wel. En de schrijfstijl is heel intrigerend. Heel bondig, maar geen telegram. Het verhaal is schokkend en niet te vergeten: verwarrend. Daarom vind ik het nu juist zo moeilijk om erover te oordelen. Waarschijnlijk zou ik het boek beter nog een tweede keer lezen met de informatie van de eerste leesbeurt in mijn achterhoofd en er dan iets zinnigers over zeggen.

Natuurlijk vraag je je misschien af: ‘Waarom zegt ze niets over de inhoud?’ Daar kan ik heel kort over zijn: ik mag niet te veel verklappen. Er is iets mis in dit verhaal. Iets grondig mis. Een rijke familie op een privé-eiland, een ongeval met geheugenverlies. Genoeg ingrediënten voor een fascinerend mysterie.

Bij mij is een boek een 5-sterrer als ik eraan blijf denken op ogenblikken dat ik niet aan het lezen ben. Helaas was dit niet het geval. We were liars was maar een magere 200 pagina’s lang, maar toch duurde het een hele week voor ik het uit had. Daarmee wil ik niet zeggen dat het boek niet goed is, want dat is het zeker wel. Lees het zelf en laat me weten wat je er van denkt!

Eindoordeel: 4/5

Hoe zit dat bij jou? Laat jij je leiden door hypes of kijk je liever de kat uit de boom?

8 gedachtes over “We were Liars – E. Lockhart

  1. Pingback: Wordpress Blogs - Wordpress Blogs .NET

    • Ik had dat gevoel ook, maar ik ben toch blij dat ik het gelezen heb. Dan weet je hoe het in elkaar zit!😉
      Ik kocht trouwens het ebook op bol.com, dat maar half zo duur is.

  2. Ik vond het super. De metaforen, de stijl – gewoon super. Ik vond het zeker geen ‘magere 200 pagina’s’. Waar andere boeken er 500 voor nodig hebben, deed Lockhart het in 200. Wie heeft nood aan al dat rond-de-pot gezwans? Ik heb het boek een kleine twee/drie weken terug gelezen en ik denk er nog steeds aan. Het zit ZO clever in elkaar. Zoveel kleine details waar je gewoon niet op let de eerste keer maar die nu een “OMG DAT MEEN JE NIET?!” gevoel geven wanneer je het herleest, want het was eigenlijk al duidelijk vanaf het begin. Eerlijk, de personages lagen me niet, maar het plot en de manier waarop Lockhart Cadence haar emoties weergaf is zo’n kippenvel-goede-manier.

    Ik heb me zeker niet door de hype laten meesleuren. Ik kende dit boek al van voor het uit was maar twijfelde lang omdat ik niet veel info had. Na enkele recensies had ik dan toch vorige maand besloten om het te kopen en heb het mij nog niet beklaagd. Ik heb er vier-vijf dagen over gedaan om het te lezen. Niet omdat het zo moeizaam verliep, maar gewoon omdat er soms momenten bij waren dat ik het boek moest neerleggen om met open mond te staren naar het ongeloof.

    Sorry voor de lange reactie maar dit boek komt overduidelijk in mijn top 10 en ik wilde gewoon eventjes mijn enthousiasme kwijt🙂

    • Dat is helemaal niet erg, het is leuk om te weten dat mensen het boek heel leuk vinden!😉
      Ik vond de schrijfstijl ook goed, maar ik denk dat ik in het algemeen fan ben van iets meer omschrijvingen. Ik denk wel dat ik het boek nog eens opnieuw ga lezen om alle aanwijzingen waar ik eerst had overgelezen te ontdekken.

  3. Pingback: Nieuwe boeken, films en een update #1 | Boeklover

Wat denk jij?

