Het geheim van Penumbra’s boekwinkel – Robin Sloan

Titel: Het geheim van Penumbra’s boekenwinkel – 24 uur open
Auteur: Robin Sloan
Vertaald uit het Engels door Jacques Meerman
Eerste uitgave: 2014, Uitgeverij Lias
Kopen: bol.com

Korte inhoud van de achterflap:
Als Clay Jannon zijn baan als webdesigner verliest, reageert hij op een advertentie van Penumbra’s boekwinkel die 24 uur per dag open is. Hij wordt aangenomen als verkoper voor de nacht en al snel wordt hem duidelijk dat er iets niet klopt.
De winkel heeft weinig klanten, maar die zijn wel fanatiek toegewijd. Alleen blijken ze nooit iets te kopen: ze lenen enorme, duistere boeken van gevaarlijk hoge planken, en dat allemaal in het kader van een ingewikkelde regeling met de excentrieke eigenaar Penumbra. Clay concludeert dat de winkel een dekmantel voor iets groters is en geleidelijk komt hij erachter dat Penumbra en zijn klanten een oeroud geheim op het spoor zijn. Met de hulp van zijn vrienden, waaronder Kat, een leuk en geniaal meisje dat voor Google werkt, zijn kennis van moderne techniek, en de wijsheid van Penumbra weet Clay het geheim, dat nog stamt uit de begintijd van de boekdrukkunst, te ontraadselen.

Mijn mening:

Dit is weer zo’n boek dat ik op verschillende Amerikaanse blogs en YouTubekanalen zag voorbijkomen, maar waar ik niet zeker van was of ik het een goed boek zou vinden. Toen ik de kans kreeg om het boek te recenseren op deze blog kon ik natuurlijk geen nee zeggen. En gelukkig maar, want het is echt een interessant, grappig en bovenal spannend boek!

Wat dit boek juist zo goed maakt is dat het een mengeling is van verschillende elementen of – als je zover wilt gaan – zelfs genres. Het verhaal is spannend en het deed me een beetje denken aan de boeken van Dan Brown, maar dan met minder bloedvergieten.Van hete ene mysterie wordt je in het andere geloodst en dit allemaal aan een vrij hoog tempo.

Daarnaast is dit boek ook ongelofelijk vlot leesbaar. Het hoofdpersonage Clay en zijn vrienden zijn grappig, maar dan op een geeky manier. Ze zijn allemaal techneuten die vooral websites en e-boeken lezen, maar laten zich toch verleiden tot het oplossen van een geheimzinnig mysterie rond een geheim genootschap waarbij ze hun moderne technologie met oude boeken kunnen combineren.

In de plot zijn ook een heleboel historische en hypermoderne elementen verwerkt die verband houden met typografie en technologie. Stiekem ben ik als lezer verzot op kennis en als die dan nog eens wordt aangeboden in een vlot leesbaar, onderhoudend boek, dan is dat perfect voor mij! Ik weet zelf niet veel af van typografie, maar het interesseert me wel. Na het lezen van het boek heb ik zelfs wat opgezocht over ‘Gerritszoon’ en ‘Aldus Manuntius’.

Als boekenliefhebber is Het geheim van Penumbra’s boekenwinkel onweerstaanbaar omdat het de boekenthema’s van dit ogenblik in een spannend verhaal giet. Het geheimzinnige van oude boeken en het spannende van de nieuwe technologieën zoals e-boeken en het digitaliseren van oude manuscripten gaan perfect samen. Een aanrader voor elke boekenliefhebber!

Eindoordeel: 4.5/5

Dankjewel Uitgeverij Lias voor het opsturen van een recensie-exemplaar! Bezoek hier hun website. 
6 gedachtes over “Het geheim van Penumbra’s boekwinkel – Robin Sloan

  1. Hm, misschien toch het lezen waard? De cover spreekt me niet meteen aan, en de samenvatting ook niet echt, maar jouw mening doet me twijfelen. Misschien iets om in mijn achterhoofd te houden wanneer ik het in de winkel tegen kom… 🙂

    • Ik weet niet of je de Engelse cover al gezien hebt, maar die vind ik een pak aantrekkelijker.
      De korte inhoud sprak me ook niet direct aan, maar de lovende recensies hadden wel helemaal gelijk. Het probleem is dat dit boek nogal moeilijk samen te vatten is, want het is echt een combinatie van vanalles en nog wat.

Wat denk jij?

