De bijzondere kinderen van mevrouw Peregrine – Ransom Riggs

Titel: De bijzondere kinderen van mevrouw Peregrine
Auteur: Ransom Riggs
Uitgave: Clavis, 2012
Vertaald uit het Engels door Tine Poesen

De achterflap:
Een mysterieus eiland. Een verlaten weeshuis. Een vreemde verzameling bizarre foto’s. Als kind had Jacob een speciale band met zijn grootvader, die hem bizarre verhalen vertelde over zijn jeugd en die een collectie vreemde foto’s van bijzondere kinderen bezat. Na het tragische verlies van zijn grootvader reist de zestienjarige Jacob naar een afgelegen eiland in Wales, waar hij de ruïnes ontdekt van een verlaten tehuis voor kinderen. Wanneer Jacob de verlaten kamers van het tehuis verkent, blijkt dat de kinderen van het tehuis meer dan alleen bijzonder waren. Misschien waren ze wel gevaarlijk. Misschien was er een goede reden om hen geïsoleerd op het eiland te laten wonen. En misschien zijn ze nog steeds in leven …

Mijn mening:

Een geheimzinnig meisje dat lijkt te zweven op een zwart-wit foto. Alleen al door die cover wilde ik dit boek lezen. Verder wist ik niet zoveel over dit boek, behalve dat het populair is en dat vele mensen er lovende recensies over schrijven. Bovendien is de opmaak schitterend. Het hele boek heeft een ouderwetse look over zich en tussen de tekst door zijn er bijzondere  foto’s. Wat wil een lezer nog meer?

Meteen al vanaf de eerste bladzijde zat ik in het verhaal en dacht ik: “Ja, dit wordt een goed boek!”. Jacob is een personage dat me erg aansprak en ik kon me ook in de meeste van zijn beslissingen vinden. Hij is de zoon van rijke ouders die mee de drogisterijketen van de familie runnen en het lijkt erop alsof zijn toekomst al is uitgestippeld. Hij vindt dit helemaal niet leuk en ik snap volledig waarom. Natuurlijk wist ik al dat er iets zou gebeuren waardoor zijn saaie toekomst volledig zou veranderen.

Dat gebeurt ook wanneer zijn grootvader, met wie Jacob het altijd zeer goed kon vinden, onverwacht een griezelige dood sterft. Vanaf dan komen de gebeurtenissen in een stroomversnelling en ontdekt Jacob steeds meer over het verleden van zijn opa. Normaal gezien heb ik het niet zo voor het ‘bovennatuurlijke’ en het ‘magische’, maar door de foto’s en het sterke verhaal genoot ik er echt van. Ik las het boek ’s avonds in mijn bed en op sommige momenten was het echt griezelig!

Verder kan ik niet veel verklappen over het boek, maar het blijft spannend tot het einde. Het enige jammere vind ik dat dit – zoals zo vaak bij YA boeken – weer een serie is.  Ik weet dat dit de succesformule van YA is, maar als veellezer vergeet ik vaak het meeste van wat ik gelezen heb en dan kan ik niet meer volgen tegen dat het volgende deel uit is. Toch ben ik er vrij zeker van dat ik het tweede deel ook zal lezen.

Als je dus net als ik graag eens buiten je ‘comfort zone’ leest, zou ik je dit boek zeker aanraden! De bijzondere kinderen van mevrouw Peregrine is  inderdaad een bijzonder boek dat me aangenaam verraste en tot het einde in de ban hield.

Eindoordeel: 4.5/5

Wat denk jij over series? Vind je het leuk dat het verhaal verdergaat? Of heb je liever series met terugkerende personages in een nieuw avontuur? Of misschien gewoon boeken die op zichzelf staan?

Dankjewel Clavis, voor het sturen van een recensie-exemplaar!

16 gedachtes over “De bijzondere kinderen van mevrouw Peregrine – Ransom Riggs

  1. Ik ben tot halverwege geraakt en dan ben ik door omstandigheden gestopt met lezen. Ik had nadien ook niet echt de drang om het boek weer op te pakken. Misschien moet ik als ik veel tijd heb nog maar eens opnieuw proberen🙂

    • Ik heb het op het einde gewoon in een rush uitgelezen. Ik ging op werkvakantie vertrekken en ik wist: nu of nooit! Het gebeurt zo vaak dat een boek blijft liggen wegens tijdsgebrek, dus ik ben blij dat ik nog even heb doorgelezen.

  2. Ik vind het meestal wel leuk, maar het kan inderdaad ook wel vervelend zijn als je veel leest.
    Ik heb een heel lijstje vol met series die ik wel goed vond, maar waar ik toch nooit alle boeken van heb gelezen.🙂

  3. Ik vond het eerste boek leuk, al voldeed het niet helemaal aan mijn hoge verwachtingen. Het is vooral het tweede boek dat me erg teleurgesteld heeft, die vond ik enorm saai!

  4. heb de eerste twee boeken gelezen en kan niet wachten op boek drie. had in het begin even moeite met inkomen maar kon hem daarna met moeite weg leggen en deel twee was vanaf het begin erg leuk en spannend.

  5. Boekseries probeer ik toch zoveel mogelijk te mijden. Eenmaal je begint, krijg je al snel dat gevoel ‘moet’ de rest ook lezen zelfs als het je niet helemaal ligt. Zeker als de serie nog bezig is, heb je die wachttijd ook nog eens. Ben dit boek wel al een aantal keren tegen gekomen, maar het leek me juist te eng vanwege de kaft🙂

  6. Pingback: Omhulde stad – Ransom Riggs | Boeklover

Wat denk jij?

