Insurgent – Veronica Roth

Titel: Insurgent (Divergent-trilogie #2)
Auteur: Veronica Roth
Eerste uitgave: 2012, Harper Collins

De achterflap:
One choice can transform you—or it can destroy you. But every choice has consequences, and as unrest surges in the factions all around her, Tris Prior must continue trying to save those she loves—and herself—while grappling with haunting questions of grief and forgiveness, identity and loyalty, politics and love.

Tris’s initiation day should have been marked by celebration and victory with her chosen faction; instead, the day ended with unspeakable horrors. War now looms as conflict between the factions and their ideologies grows. And in times of war, sides must be chosen, secrets will emerge, and choices will become even more irrevocable—and even more powerful. Transformed by her own decisions but also by haunting grief and guilt, radical new discoveries, and shifting relationships, Tris must fully embrace her Divergence, even if she does not know what she may lose by doing so.

Mijn mening:

Het is ondertussen al meer dan een jaar geleden dat ik Divergent las en recenseerde. Als ik dat artikel opnieuw lees, zie ik dat ik van plan was het tweede boek zo snel mogelijk te lezen, maar het heeft toch een tijdje geduurd. Zo lang, dat ik Divergent opnieuw moest lezen om Insurgent te snappen! Na het lezen van die laatste sta ik helaas niet meer zo te springen om het derde en laatste deel, Allegiant, te lezen.

Het verhaal start meteen waar Divergent eindigde. De rest van het boek is eigenlijk een opeenvolging van aanvallen, even op adem komen en nadenken en weer een andere groep aanvallen. Dit blijft zo’n 500 pagina’s doorgaan, zonder dat je een echt idee hebt van wat het doel nu eigenlijk is. Dat is lang. Voor mij had het boek beslist wat korter mogen zijn en misschien wat originelere uit de hoek komen. Het eerste deel verraste me steeds, maar hier was dat helemaal verdwenen.

Dit neemt niet weg dat er ook spannende of interessante passages waren die ik met veel plezier gelezen heb. Er is een stuk waar Tris gevangen zit in een hoofdkwartier van een van de ‘factions’, waarbij ik benieuwd was wat er met haar zou gebeuren. Daarnaast krijg je ook extra informatie over de achtergrond  van verschillende personages en om het aantal verliezen te compenseren, worden er ook nieuwe personages geïntroduceerd.

Zoals ik al vermeldde sterven er enorm veel personages. Dit tweede boek was nog een stuk gewelddadiger dan het eerste deel en eerlijk gezegd is dat niet zo mijn ding. De wereld is – zo toont de actualiteit nog maar eens – geen vreedzame plaats,  maar ik vond het toch erg overdreven. Het is jammer dat de schrijfster geen originelere manier kon bedenken dan problemen op te losse dan enkel geweld.

Misschien gaan series en ik niet goed samen en speelden mijn verwachtingen voor het lezen een grote rol, maar Insurgent was voor mij lang niet zo goed als zijn voorganger. Wat is Insurgent dan wel? Spannend, veel actie op nog meer bladzijden en vooral gewelddadig.

Eindoordeel: 3/5

Las jij de Divergent-trilogie? Wat vind je ervan?

6 gedachtes over “Insurgent – Veronica Roth

  1. Ik heb de trilogie met veel plezier gelezen en stoorde mij eigenlijk niet aan het feit dat er zoveel mensen overlijden… Er zijn wel veel tranen gevloeid bij mij.

  2. Na de dood van Will verwachtte ik wel dat er nog meer leuke karakters hem zouden volgen en dat bleek ook inderdaad. Het was een heel heen en weer geren in dit boek. Maar nu de grote vraag: ga je deel drie lezen?

    • Tja, dat weet ik ook nog niet zo goed. Ik denk wel dat ik het ga doen, maar het zal nog even duren. Ik heb nu echt zin om eens iets klassieks te lezen. Ben naar Amsterdam geweest en daar waren nog leuke boekenwinkels!🙂

Wat denk jij?

