Paper Towns – John Green

Titel: Paper Towns
Auteur: John Green
Eerste uitgave: 2008

De achterflap:
Quentin Jacobsen has spent a lifetime loving the magnificently adventurous Margo Roth Spiegelman from afar. So when she cracks open a window and climbs back into his life — dressed like a ninja and summoning him for an ingenious campaign of revenge — he follows.

After their all-nighter ends and a new day breaks, Q arrives at school to discover that Margo, always an enigma, has now become a mystery. But Q soon learns that there are clues — and they’re for him. Urged down a disconnected path, the closer he gets, the less Q sees of the girl he thought he knew.

Mijn mening:

Door de hele John Green hype besloot ik dat het dringend tijd was nog eens een boek van deze auteur te lezen dat ik nog niet kende. Ik las online dat ook Paper Towns verfilmd wordt, dus dat was meteen een goede reden om hierin te beginnen. (Ik las eerder The Fault in our Stars en Looking for Alaska. )

Q. heeft al zowat zijn hele leven een grote bewondering voor zijn overbuurmeisje Margo Roth Spiegelmann, maar eigenlijk is ze al jaren niet meer met hem bezig. Toch blijft Q. haar van op afstand bewonderen. Het is pas nadat hij een nachtelijk avontuur beleeft met Margo en ze spoorloos verdwijnt, dat hij echt over haar begint na te denken. Wie is Margo echt? Ik vond het boeiend om te lezen hoe Q. zijn beeld van Margo geleidelijk veranderde. Langzaamaan begint hij te beseffen dat onze idolen ook maar gewoon mensen zijn.

Het hele boek ademt een ‘John Green-sfeertje’ uit. De personages zijn geeky en excentriek en natuurlijk kan literatuur niet ontbreken. Dat vind ik er net zo heerlijk aan: dankzij dit boek ben ik gemotiveerd om eens wat poëzie van Walt Whitman en Moby Dick van Melville te lezen. Ik ga niet verklappen hoe deze werken aan bod komen, maar eens Margo is verdwenen kan je je aan een ingewikkelde zoektocht verwachten, waarbij ook het brein wordt aangesproken.

De titel vind ik een leuke vondst en kan op verschillende manieren geïnterpreteerd worden.Het leidt ook tot het ontdekken van enkele typische Amerikaanse fenomenen zoals road trips, graduation etc.  Dit is een boek dat je onderdompelt in de Amerikaanse cultuur en je leert er nog aardig wat van bij ook. De moeite voor iedereen die zin heeft in een raadsel, wat nerdyness en literaire referenties tussendoor.

Eindoordeel: 4/5

Op de officiële website van John Green vind je nog een pak extra informatie over de boeken. Ik vond het erg leuk om na het lezen nog wat te grasduinen tussen de vragen van lezers over Paper Towns.

11 gedachtes over “Paper Towns – John Green

  1. Vond het ook een leuk boek om te lezen! Enkel een beetje spijtig dat Green de structuur van “jongen wordt verliefd op meisje en geraakt erdoor geobsedeerd op een ietwat destructieve manier” gerecycled heeft🙂 Voor de rest weer eentje dat je (te) snel uitgelezen hebt omdat ie zo fijn is, he!🙂

  2. Pingback: Het beste van 2014 – gelezen boeken | Boeklover

  3. Pingback: An Abundance of Katherines – John Green | Boeklover

  4. Ik vind Paper Towns een zeer goed boek! Ik vind het zo goed omdat het verhaal zo mooi en zo mysterieus is en daar houd ik wel van. Het verhaal is mysterieus (net zoals Margo) en dat gaf mij veel zin om het boek te lezen. Op sommige momenten van het verhaal was het een beetje langdradig en daardoor was het op sommige momenten wel moeilijk om verder te lezen, maar dat is ook het enige minpunt want voor de rest is het boek perfect! Ik lees niet zo graag maar dit boek leest super vlot en naarmate je aan het lezen bent, wil je steeds meer weten over wat er gaat gebeuren door al de raadsels en aanwijzingen en daardoor was het soms moeilijk om te stoppen met lezen. Wat ik ook echt goed vind aan het boek is het einde. Het is net zo mysterieus als het verhaal zelf omdat het een open einde is, je kan er zelf nog een heel verhaal aan toevoegen en je eigen verbeelding het werk laten doen en dat is er zo mooi aan.

Wat denk jij?

