Call the Midwife – Jennifer Worth

Titel: Call the Midwife (Call the Midwife #1)
Auteur: Jennifer Worth
Eerste uitgave: 2002

An unforgettable story of the joy of motherhood, the bravery of a community, and the hope of one extraordinary woman.
At the age of twenty-two, Jennifer Worth leaves her comfortable home to move into a convent and become a midwife in post war London’s East End slums. The colorful characters she meets while delivering babies all over London-from the plucky, warm-hearted nuns with whom she lives to the woman with twenty-four children who can’t speak English to the prostitutes and dockers of the city’s seedier side-illuminate a fascinating time in history. Beautifully written and utterly moving, The Midwife will touch the hearts of anyone who is, and everyone who has, a mother.

Deze zomer heb ik genoten van de eerste twee seizoenen van Call the Midwife. Series die me meenemen naar lang vervlogen tijden kunnen me altijd bekoren, dus ik was benieuwd naar de boeken achter dit geweldige televisieprogramma. Zouden de verhalen sterk aangepast zijn? Zijn er personages toegevoegd of weggelaten? En vooral: zijn de boeken de moeite waard om te lezen? Ik las het eerste boek uit de trilogie en deel graag mijn mening.

Ik heb echt genoten van dit boek! De afgelopen maand had ik last van een leesdip (waardoor ik niets heb gepost, waarvoor mijn excuses), maar die was meteen voorbij toen ik deze verhalenbundel aanvatte. Net als in de serie zijn er doorlopende elementen, maar het blijven toch losse verhalen, wat het des te realistischer maakt. Je leeft echt mee met Jenny die kennismaakt met de achterstandsbuurt ‘East End’ in Londen. Meer nog dan in de serie komt haar liefde voor de mensen die er wonen naar boven. Dat heeft vooral te maken met het feit dat ook de gedachten van Jenny worden weergegeven, wat veel moeilijker is op het scherm.

Daarnaast vond ik  het heerlijk dat alles personages uit de serie ook in het boek voorkomen. De beschrijving van Chummy bijvoorbeeld, kwam perfect overeen met Miranda Hart, die de rol in het programma perfect vertolkt. Ook de andere personages zijn precies hetzelfde.

“The first time I saw Camilla Fortescue-Cholmeley-Browne (“just call me Chummy”), I thought it was a bloke in drag. Six foot two inches tall, with shoulders like a front-row forward and size elven feet, her parents had spent a fortune trying to maker more feminine, but to no effect.”
(Uit het hoofdstuk ‘Chummy’.)

De verhalen zijn grotendeels hetzelfde, maar bevatten vaak meer detail. Ook de medische problemen krijgen meer aandacht en de begrippen worden uitgelegd, waardoor dit veel beter te volgen van dan in de serie. Het is echt interessant om te lezen hoe het er aan toe ging in de medische wereld van 50 jaar geleden. Ik bewonder de vrouwen die in die tijd als vroedvrouw in zulke buurten werkten. Ze moesten ongelofelijk hard werken in de moeilijkste omstandigheden en deden dit toch met enthousiasme.

Aangezien dit boek bestaat uit allemaal korte verhalen, kan je het perfect met wat rustpauzes lezen. Echt veel nood is daar niet aan, want de ‘avonturen’ van Nurse Lee en haar vrienden zijn zeer ontspannend om te lezen (en helpen je uit een leesdip). Een warm bad, een kopje thee en lezen!

Eindoordeel: 4/5

Dit boek is ook vertaald naar het Nederlands, onder de titel Haal de vroedvrouw!

 

6 gedachtes over “Call the Midwife – Jennifer Worth

  1. Pingback: Het beste van 2014 – gelezen boeken | Boeklover

  2. Pingback: Farewell to the East End – Jennifer Worth | Boeklover

Wat denk jij?

