Omhulde stad – Ransom Riggs

Titel: Omhulde stad (De bijzondere kinderen van mevrouw Peregrine #2)
Auteur: Ransom Riggs
Eerste uitgave: 2014
Vertaald uit het Engels door Tine Poesen

Opgepast! Deze recensie bevat spoilers over het eerste deel.

De vreemde reis die begon in De bijzondere kinderen van mevrouw Peregrine gaat verder wanneer Jacob Portman en zijn nieuwe vrienden naar Londen vertrekken. Daar hopen ze een manier te vinden om hun geliefde schoolhoofd, mevrouw Peregrine, te redden. Maar in deze door oorlog verwoeste stad lijkt er om elke hoek een onaangename verrassing te wachten. Jacob en de kinderen reizen langs bijzondere dieren, freakshows en gedaanteverwisselaars – terwijl ze voortdurend worden opgejaagd door levensgevaarlijke hulsels.

Mijn mening:

Dit boek is het vervolg op De bijzondere kinderen van mevrouw Peregrine en start meteen waar het verhaal eindigde. De kinderen willen mevrouw Peregrine, die vast zit in haar  vogelgedaante, redden. Daarvoor proberen ze naar Londen te reizen om andere ymbrines te zoeken, maar dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan.

Natuurlijk is deze serie zo populair omdat ze geïllustreerd is met schitterende foto’s. Dit maakt het boek erg uniek en elke foto lijkt een eigen verhaal te vertellen. Het is knap hoe de auteur deze heeft verwerkt in het verhaal zonder dat het lijkt alsof het verhaal zich eraan moest aanpassen. Sommige foto’s zijn best griezelig en dit draagt zeker bij aan de plot.

Het eerste boek had een rustig begin (vond ik), maar hier vliegen we er direct in. De reis naar Londen verloopt helemaal niet zonder problemen en in dit boek leren de kinderen ook nog meer bijzonderen kennen, waaronder dieren. Het  was erg leuk om te ontdekken welke bijzondere eigenschappen deze mensen/wezens hadden, waardoor het boek verfrissend bleef tot het einde.

Het liefdesverhaal vond ik minder interessant. In mijn ogen oversteeg het de clichés van de ‘eerste liefde’ niet. Natuurlijk mag ik hier niet vergeten dat het om een YA boek gaat, maar ik merkte dat ik minder aandacht schonk aan de delen die over Emma en Jacob gingen.

Omhulde stad is vooral geschikt voor mensen die van avontuur en spanning houden. De personages zijn steeds in beweging en op het einde was er een wending die ik niet zag aankomen. Ik moet wel toegeven dat avontuur niet zo mijn ding is en dat ik daardoor minder van het boek genoten heb dan sommige andere mensen. Toch denk ik dat ook dit tweede deel met gemak de harten van velen zal veroveren!

Eindoordeel: 3.5/5

Dankjewel Clavis, voor het opsturen van een recensie-exemplaar.

6 gedachtes over “Omhulde stad – Ransom Riggs

1. Het eerste deel, De bijzondere kinderen van mevrouw Peregrine, wil ik heel graag lezen. Als ik dat boek ooit heb gelezen zal ik beslissen of ik het tweede deel ook nog lees of niet.

• Dat vind ik altijd het moeilijke aan series. Je begint eraan, maar lees je ze ook nog uit? In dit geval wil ik denk ik het laatste boek nog wel lezen, om te weten hoe het afloopt. Maar het eerste deel op zich lezen is ook al interessant. Ik las in een artikel uit ‘Publishers weekly’ dat de auteur eerst nog niet wist of zijn boek succes ging hebben en of hij een tweede deel zou schrijven, maar hij liet genoeg open om van die mogelijkheid gebruik te kunnen maken.

Wat denk jij?

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo