The Catcher in the Rye – J.D. Salinger

Titel: The Catcher in the Rye
Auteur: J.D. Salinger
Eerste uitgave: 1951

Op de achterfap:
The Catcher in Rye is the ultimate novel for disaffected youth, but it’s relevant to all ages. The story is told by Holden Caulfield, a seventeen- year-old dropout who has just been kicked out of his fourth school. Throughout, Holden dissects the ‘phony’ aspects of society, and the ‘phonies’ themselves: the headmaster whose affability depends on the wealth of the parents, his roommate who scores with girls using sickly-sweet affection.
Lazy in style, full of slang and swear words, it’s a novel whose interest and appeal comes from its observations rather than its plot intrigues (in conventional terms, there is hardly any plot at all). Salinger’s style creates an effect of conversation, it is as though Holden is speaking to you personally, as though you too have seen through the pretences of the American Dream and are growing up unable to see the point of living in, or contributing to, the society around you.
Written with the clarity of a boy leaving childhood, it deals with society, love, loss, and expectations without ever falling into the clutch of a cliche.

 

Mijn zus moest ongeveer een jaar geleden The Catcher in the Rye lezen voor de Engelse les. Tijdens het lezen was ze almaar aan het zuchten over hoe weinig er gebeurde en hoe doelloos het verhaal wel niet was. Uiteindelijk kwam het zelfs zo ver dat ze er niet in slaagde om het boek, dat amper 230 pagina’s telt, uit te lezen voor de deadline. Pas achteraf, nadat ze meer te weten was gekomen over de structuur en de achtergrond van het boek, begon ze het meer te appreciëren.

Dit maakte mij natuurlijk erg nieuwsgierig naar The Catcher in the Rye. Het is een beroemd (en berucht) boek en het heeft dan ook enige tijd (lees: bijna een jaar) op mijn plank gestaan voordat ik het eindelijk opende. Daarbij is het ook interessant om te weten dat ik zelfs al een poster van de originele cover op mijn kot had opgehangen, omdat ik die zo mooi vond en ik er van overtuigd was dat ik het bijhorende boek ook wel zou smaken. Gelukkig was dat ook het geval en ben ik het met de leerkracht van Engels eens dat dit een goed boek is.

Het verhaal wordt volledig verteld vanuit het standpunt van Holden, die zijn kostschool en de rijke jongens die erop zitten volledig beu is. Hij besluit de school voortijdig te verlaten en de laatste dagen voor de kerstvakantie in New York City door te brengen. De dingen die hij daar meemaakt schrijft hij neer terwijl hij zich in een psychiatrische instelling bevindt.

Ik vond de wijze waarop het verhaal verteld werd erg origineel en het deed me ook wat denken aan The Perks of Being a Wallflower. Holden schrijft zoals hij spreekt: met veel gevloek en tussenvoegsels. Hij geeft zijn mening over de mensen die hij ontmoet en eigenlijk vindt hij niemand leuk. Ik zou niet zeggen dat ik goede vrienden zou kunnen zijn met hem, maar ik bewonderde zijn openlijke afkeur voor bepaalde mensen en dingen wel. Soms zou ik ook wel eens uit de pas willen lopen, maar daar ben ik niet dapper genoeg voor.

Dat er niets gebeurt in dit boek vind ik onzin, want ik merkte weldegelijk een verhaallijn op, maar het is gewoon subtieler en minder rechtlijnig dan in sommige andere boeken. Dit maakte het verhaal juist zo sterk. Ik merkte dat ik op de een of ander manier ook minder vooruit las dan in sommige andere boeken. Soms kan ik gewoon niet stoppen met lezen, omdat ik zo graag wil weten hoe het verder gaat. Hier genoot ik meer van elke scène en heb ik het boek  meer op mijn gemak uitgelezen.

Ze zeggen wel eens dat The Catcher in the Rye een marmite-boek is: ofwel hou je ervan, ofwel haat je het. Ik zou mezelf in de eerste categorie plaatsen, want ik heb genoten van elke bladzijde. Het is een uniek boek dat iedereen zeker eens geprobeerd zou moeten hebben.

Eindoordeel: 4.5/5

Heb jij The Catcher in the Rye gelezen? Wat vond je ervan?

 

9 gedachtes over “The Catcher in the Rye – J.D. Salinger

  1. Ik heb al zo veel over dit boek gehoord – wel, eigenlijk niet zoveel maar ik KEN het boek van horen zeggen maar had geen idee over de stijl/het verhaal. Ik denk dat ik het mij eens ga aanschaffen om zelf te ontdekken wat dit precies allemaal inhoudt en wat de ‘hype’ rond dit boek betekent. Ik ben wel niet zeker of het “my cup of tea” is en ik vrees dat ik misschien tot de “haters” (ik denk niet dat ik een boek ooit echt kan haten…) behoor maar, eerst lezen en dan oordelen denk ik dan! :p

    • Ik denk dat ik dit boek een paar jaar geleden ook niet geapprecieerd zou hebben, maar ik merk dat ik de laatste tijd meer appreciatie heb voor boeken met een minder directe verhaallijn à la Catcher in the Rye.
      Ik ben benieuwd wat jij ervan vindt!

  2. oh that ‘old’ book! Ik heb dat net als Ellen mogen lezen voor Engels en ik deel exact dezelfde mening als Ellen! Maar ik had het wel uitgelezen tegen de deadline hoor!

    • Haha, je moet ervoor zijn natuurlijk. Eerlijk gezegd denk ik dat het boek misschien voor iets oudere mensen is dan die van de middelbare school. Misschien dat je het nu leuker zou vinden als je het nog eens zou lezen…

      • Ja, ik heb het na het 6e middelbaar nog een keertje gelezen en toen begreep ik het al wat beter.🙂 Maar ik denk dat er bepaalde inzichten eeuwig voor mij verborgen zullen blijven…

  3. Ik ben er een paar maanden terug in begonnen, maar ben halverwege opgehouden. Ik denk dat ik onder de categorie haters val. Alhoewel hater ook wel weer een groot woord is. Ik vond het langdradig en er zaten teveel scheldwoorden in naar mijn idee. Het was niet echt mijn ding.

  4. Pingback: Paper Aeroplanes – Dawn O’Porter | Boeklover

  5. Pingback: Het beste van 2014 – gelezen boeken | Boeklover

Wat denk jij?

