The Girl You Left Behind – Jojo Moyes

Titel: The Girl You Left Behind
Auteur: Jojo Moyes
Eerste publicatie: 2012

Op de achterflap:
France, 1916. Sophie Lefevre must keep her family safe whilst her adored husband Edouard fights at the front. When she is ordered to serve the German officers who descend on her hotel each evening, her home becomes riven by fierce tensions. And from the moment the new Kommandant sets eyes on Sophie’s portrait – painted by Edouard – a dangerous obsession is born, which will lead Sophie to make a dark and terrible decision.
Almost a century later, and Sophie’s portrait hangs in the home of Liv Halston, a wedding gift from her young husband before he died. A chance encounter reveals the painting’s true worth, and its troubled history. A history that is about to resurface and turn Liv’s life upside down all over again . . .
In ‘The Girl You Left Behind’ two young women, separated by a century, are united in their determination to fight for what they love most – whatever the cost.

Mijn mening:

De laatste tijd is Jojo Moyes heel populair en na het lezen van een aantal recensies van haar nieuwste boek, had ik ineens enorm veel zin om een van haar boeken te lezen. Ik haastte me daarom meteen naar de bibliotheek, maar het enige dat ik kon vinden was The Girl You Left Behind. Voorlopig is er nog geen Nederlandse vertaling van verschenen, maar wat niet is kan nog komen, natuurlijk.

Het eerste wat me opviel was hoe vlot het boek wel niet wegleest. Zowel Sophie als Liv zijn sympathiek en ik leefde erg met ze mee. Ik moet wel toegeven dat het eerste deel, dat zich afspeelt in 1917 en over Sophie gaat, me het meeste aansprak. Dat speelt zich af in een klein dorpje in Frankrijk en dat soort settings vind ik altijd er leuk. Toch vond ik het tweede deel over Liv ook heel leuk. De twee vrouwen zijn verbonden door een schilderij en geleidelijk aan vallen de puzzelstukjes in elkaar.

Natuurlijk zijn liefdesperikelen een belangrijke component in dit boek, maar ik vind dat er een goede mix is tussen liefde en andere thema’s zoals oorlog en de de kwestie met het schilderij. Het is vanaf het begin al vrij duidelijk hoe het verhaal zal aflopen, maar bij dit soort boeken vind ik dat niet zo erg. De weg naar het happy end is immers best ingewikkeld en toeval speelt een belangrijke rol.

Af en toe komen er ook Duitse zinnetjes in de tekst voor, deze zijn gezegd door een Duitse soldaat. Helaas deed mijn hart pijn als ik zag hoe grammaticaal onjuist deze soms waren. Ik vroeg me echt af of een redacteur dat niet even kon nakijken nagekeken. Het meest frappante voorbeeld: “Sie können nicht berühren die Frauen” (blz. 81)

Het is een boek dat je niet kan wegleggen en dat ook handig kan zijn als je in een leesdipje zit of eens iets lichters wilt lezen. Ik ben zeker van plan om nog andere boeken van Jojo Moyes te lezen; Vier plus een ligt al klaar!

Eindoordeel: 4/5

 

 

2 gedachtes over “The Girl You Left Behind – Jojo Moyes

Wat denk jij?

