Hermelijn – Linda Van Mieghem

Titel: Hermelijn
Auteur: Linda Van Mieghem
Publicatiejaar: 2014

Op de achterflap:
Net zoals andere dolende jongeren of dojo’s heeft Savannah geen thuis. Ze overleeft door te dansen op het plein. Maar de politieke partij die aan de macht is, vervolgt thuislozen. Ze worden opgesloten of zelfs vermoord. Savannah is voortdurend op de vlucht. De hoeve waar ze samen met andere dojo’s onderdak gevonden heeft, wordt platgebrand en ze moet het alleen op straat zien te redden. Bovendien beschouwt een man van de geheime dienst haar als zijn persoonlijke prooi. Maar er zijn ook mensen die het voor Savannah opnemen. Zo is er een raadselachtige jongen met haren die wit zijn als de wintervacht van een hermelijn. Hij zwerft met zijn hond door de stad en verschijnt als Savannah hem het meest nodig heeft. Maar telkens verdwijnt haar beschermengel ook weer.

Mijn mening:

Allereerst, de kaft. Die is gewoon prachtig! Vooral de titel, Hermelijn, die er in rood bloed (?!) in gegraveerd is, vind ik zeer intrigerend. Dat was dan ook mijn voornaamste beweegreden om dit boek te beginnen lezen. (Want ja, ook de buitenkant doe ertoe!)

Het duurde eventjes voor ik echt in het verhaal zat. Dat had er misschien ook mee te maken dat ik de schrijfstijl, die vrij poëtisch is, soms een beetje onhandig vond aanvoelen. Gelukkig was ik toch vlug aan de stijl gewoon en werd ik volledig meegesleept in het verhaal.

Het hoofdpersonage, Savannah, vond ik meteen erg leuk. Ze is het goede soort heldin, die niet de hele wereld wilt redden, maar toch haar steentje bijdraagt in een wereld omgeven door onrecht. Steeds als ze in een hopeloze situatie terechtkomt, is er Hermelijn, een jongen met wit haar, die haar nog weet te helpen. Ik was dan ook heel benieuwd naar deze jongen, maar ook op het einde van het verhaal was ik nog niet veel wijzer. Het zou leuk geweest zijn als de auteur nog meer over hem had kunnen vertellen.

Wat ik heel goed vind aan dit boek, is dat het geschreven is door een Vlaamse auteur en heel duidelijk een groot knelpunt in onze samenleving aanwijst, namelijk de vluchtelingenproblematiek. In Hermelijn wordt duidelijk de vraag gesteld of we de manier waarop we mensen van andere afkomst niet anders zouden moeten behandelen.

Hermelijn is een boek dat je confronteert met actuele problemen, zonder daarbij een blad voor de mond te nemen. Linda Van Mieghem combineert dit met een sterke verhaallijn en interessante personages, waardoor ik het boek in een mum van tijd uit had.

Eindoordeel: 4/5

Dankjewel Clavis, voor het opsturen van een recensie-exemplaar. 

4 gedachtes over “Hermelijn – Linda Van Mieghem

Wat denk jij?

