Vier plus één – Jojo Moyes

22864434Titel: Vier plus één
Auteur: Jojo Moyes
Publicatiejaar: 2014

Op de achterflap:
Jess is een alleenstaande moeder met twee banen. Haar dochter Tanzie is briljant in wiskunde en haar stiefzoon Nicky wordt genadeloos gepest. Maar Jess blijft opgewekt en knoopt de eindjes aan elkaar, zo goed en zo kwaad als het gaat. Als Tanzie mag meedoen aan een wiskundewedstrijd in Schotland weet Jess dat dit een unieke kans is, want als Tanzie wint zal ze naar een betere school kunnen gaan. Maar eenmaal op weg begeeft hun auto het drie straten verder al en lijkt ook deze kans verkeken. Tot Ed langsrijdt en hun een lift aanbiedt.

Mijn mening:

Vier plus één is zo’n boek dat je gewoon niet kunt wegleggen. Eens je begonnen bent (en vooral als dat toevallig ’s avonds is, net voor je gaat slapen), moet je jezelf elke keer weer toestaan om toch nog een hoofdstukje te lezen. Dit komt omdat Jojo Moyes een expert is op het vlak van creëren van leuke en herkenbare personages. In dit boek laat ze er vier aan het woord, waardoor je een uitgebreide blik op alle situaties krijgt, wat me erg aansprak.

Jess, Tanzie, Nicky en Ed worden bij elkaar gebracht door een onverwachte road trip. Natuurlijk loopt alles wat mis kan lopen mis en dat is op momenten hilarisch of juist dramatisch, maar dat maakte dit boek  des te aantrekkelijker. Je weet als je aan dit boek gaat beginnen dat het allemaal wel goedkomt, maar de schrijfster schrijft zichzelf eerst in moeilijkheden en weet zich er daarna weer knap uit te schrijven!

Mijn favoriete personage was waarschijnlijk wel Jess, een alleenstaande moeder, omdat zij steeds dapper en optimistisch blijft, ook al zit ze diep in de problemen. Soms wenste ik wel eens dat ik ook zo’n levensinstelling had, want ik zou al voor veel minder opgeven.

Dit boek bouwt verder op verschillende thema’s, zoals armoede, pesten en natuurlijk niet te vergeten wiskunde. Ik vind dat Vier plus één ook een goed beeld geeft van Engeland. Ik heb er al een aantal keer in een gastgezin verbleven en de situatie van Jess doe me daar sterk aan denken.

Een aanrader voor iedereen die zich helemaal wilt laten meeslepen door een boek gevuld met drama, humor en natuurlijk ook romantiek!

Eindoordeel: 4.5/5

Eerder las ik al The Girl You Left Behind van dezelfde auteur. Je kunt mijn recensie hier bekijken.

Dankjewel, uitgeverij De Fontein, voor het opsturen van een recensie-exemplaar!

 

10 gedachtes over “Vier plus één – Jojo Moyes

  1. Pingback: Het beste van 2014 – gelezen boeken | Boeklover

Wat denk jij?

