Waiting for the Barbarians – J.M. Coetzee

Titel: Waiting for the Barbarians
Auteur: J.M. Coetzee
Eerste uitgave: 1980
Nederlandse vertaling: Wachten op de barbaren

Van de achterflap:
For decades the Magistrate has run the affairs of a tiny frontier settlement, ignoring the impending war between the barbarians and the Empire, whose servant he is. But when the interrogation experts arrive, he is jolted into sympathy for the victims, and into a quixotic act of rebellion which lands him in prison.

Mijn mening:

Ik heb het afgelopen academiejaar al een heleboel boeken voor de universiteit gelezen, maar ik heb er nog geen enkele van gerecenseerd op mijn blog. Onlangs las ik Waiting for the Barbarians voor de les Engelse Literatuur en dit is een boek waarvan ik denk dat velen er iets aan hebben. Het boek is ook vertaald in het Nederlands onder de titel Wachten op de barbaren.

Het verhaal is eigenlijk een allegorie over de heerschappij van een grootmacht. The empire bestaat uit grote stukken land en de magistraat is verantwoordelijk voor een post die grenst aan het land van de barbaren. Volgens de overheid zou er constante dreiging van deze mensen zijn. Tijdens het lezen vroeg ik me constant af: hoe reel is het gevaar? Zij het niet de barbaren die schrik hebben van het rijk?

Dit boek doet je erg nadenken over hoe onze wereld in elkaar zit, hoe mensen onderdrukt worden en wat de invloed van de overheid is op hun inwoners. Het was ook erg interessant om te volgen hoe de magistraat behandeld werd door zijn oversten en door het volk. Het ene moment krijgt hij veel respect en luistert iedereen naar hem, maar wanneer hij begrip begint te tonen voor de mensen die buiten de stad wonen, wordt hij opgesloten en (letterlijk en figuurlijk) vernederd zoals een barbaar.

Verder wil ik niet te veel uitweiden over dit boek, omdat ik vrees dat ik het dan misschien oneer aandoe. Het geeft inzicht in de menselijke psyche en de mechanismen achter heerschappijen. Waarschijnlijk is er heel veel dat ik nog niet opgemerkt heb, maar ik ben er zeker van dat de Engelse les me hier nog bij zal helpen. Ik zou het boek zeker aan iedereen aanraden die iets goed geschreven mét inhoud wilt lezen!

Eindoordeel: 4/5

Wat denk jij?

