The Disreputable History of Frankie Landau-Banks – E. Lockhart

22745205

Titel: The Disreputable History of Frankie Landau-Banks
Auteur: E. Lockhart
Eerste uitgave: 2008

Van de achterflap: 
Frankie Landau-Banks is not the kind of girl to take “no” for an answer. Especially when “no” means she’s excluded from het boyfriend’s all-male society.
Frankie Landau-Banks is the kind of girl who might pull a few pranks to show that she’s smarter than any of them.
This is the story fo how Bunny Rabbit brought down the Loyal Order of the Basset Hounds.

Mijn mening:

Eerder las ik al We were Liars van dezelfde auteur. In tegenstelling tot velen was ik niet laaiend enthousiast, maar toch had ik het gevoel dat ik een andere boek van Lockhart misschien wel leuk zou vinden. Omdat ik hou van verhalen over kostscholen en geheime genootschappen, besloot ik The Disreputable History of Frankie Landau-Banks te proberen en dit boek was inderdaad meer naar mijn smaak.

Het boek is op een soort onderzoekende en wetenschappelijke manier geschreven, waardoor er een afstand tussen de lezer en het hoofdpersonage, Frankie gecreëerd wordt. Verschillende elementen van het verhaal worden als bewijzen naar voren gehaald, zoals e-mails, briefjes en opstellen. Daardoor kon ik me ook niet zo goed voorstellen waarom Frankie nu zo graag al die pranks wilde uithalen, maar ik veronderstel dat ze een gewone tiener is die af en toe ook eens rebels wilt doen en de door-mannen-gedomineerde hiërarchie wilde doorbreken.

Niettegenstaande de afstandelijkheid van de verteller heb ik toch erg van het boek genoten. Het verhaal is vlot en ik wilde weten hoe het verder ging en vooral hoe en wanneer de daders van de moppen zouden betrapt worden en met welke consequenties. Ik werd helemaal meegenomen naar de geïsoleerde wereld die de campus van een privéschool nu eenmaal is en ik zag mezelf er al rondlopen, net zoals bij Harry Potter, maar dan met veel geld in de plaats van magie.

Dit boek met een bijzonder lange titel zit vol met avontuur en zal de gemiddelde tiener zeker kunnen bekoren. Het doet dromen van een ouder-vrije wereld waarin alles kan, zolang je niet gepakt wordt natuurlijk!

Eindoordeel: 4/5

Het boek is (nog) niet naar het Nederlands vertaald, maar is zeker de moeite waard voor iedereen die eens iets in het Engels wilt lezen.

Heb jij al iets van Lockhart gelezen? Wat vond je ervan?

5 gedachtes over “The Disreputable History of Frankie Landau-Banks – E. Lockhart

  1. Ik vond zelf We Were Liars wel een erg gaaf boek, maar mij sprak de schrijfstijl ook heel erg aan en ik vond daarnaast het verhaal ook erg boeiend en origineel. Verder ben ik nog wel benieuwd naar een paar andere boeken van E. Lockhart, waaronder dit boek.

  2. Ik heb het idee dat We Were Liars ook voor mij gaat tegenvallen. Ik ben er pas in begonnen, maar ik merkte meteen al dat ik er moeite mee ging krijgen. Misschien dat dit boek meer bij mij past dan.

  3. Ik vond Frankie niet echt afstandelijk overkomen. Maar je hebt wel gelijk dat het verhaal heel observerend/wetenschappelijk geschreven is. Het was voor mij één van mijn favoriete boeken in 2014. Ik vond vooral de feministische ondertoon heel erg aanspreken.🙂

    • Leuk dat je zo genoten hebt van het boek! De feministische ondertoon vond ik heel aantrekkelijk, alleen was het einde in dat opzicht misschien een beetje teleurstellend (maar misschien ook wel realistisch).

Wat denk jij?

