It’s Kind of a Funny Story – Ned Vizzini

Titel: It’s Kind of a Funny Story
Auteur: Ned Vizzini
Eerste publicatie: 2006

Van de achterflap:
Ambitious New York City teenager Craig Gilner is determined to succeed at life – which means getting into the right high school to get into the right job. But once Craig aces his way into Manhattan’s Executive Pre-Professional High School, the pressure becomes unbearable. He stops eating and sleeping until, one night, he nearly kills himself.
Craig’s suicidal episode gets him checked into a mental hospital, where his new neighbors include a transsexual sex addict, a girl who has scarred her own face with scissors, and the self-elected President Armelio. There, Craig is finally able to confront the sources of his anxiety.

Mijn mening:

Naar aanleiding van Annekes recensie van It’s Kind of a Funny Story, besloot ik om dit boek meteen in huis te halen en te lezen. Ik ben een enorme fan van YA boeken à la The Perks of Being a Wallflower, dus ik was er vrij zeker van dat dit ook wel iets voor mij zou zijn.

Aan het begin moest ik nog even in het verhaal komen, maar via enkele flashbacks die de escalatie van de situatie schetsten was ik helemaal mee. Ik leefde mee met Craig en ik begreep hem ook heel goed. De druk op school en van andere mensen kan heel groot zijn en ik merk dat ik daar ook vaak last van heb, waardoor het constante gevoel dat ik nog van alles moet doen me maar niet ontsnapt en dat ik dan in cirkeltjes begin te denken, net als Craig. Natuurlijk is het niet zo extreem, maar zijn verhaal is daardoor wel herkenbaar en realistisch.

Hoe meer ik las, hoe beter ik het boek begon te vinden. De psychiatrische afdeling waarop Craig terechtkomt wordt helemaal niet als negatief voorgesteld en ook de mensen die er verblijven helpen Craig om terug tot zichzelf te komen. Ned Vizzini is zelf ook voor een paar dagen opgenomen geweest en volgens mij maakt dat echt een groot verschil. Net zoals bij PAAZ van Myrthe van der Meer zorgt dit (volgens mij) voor een genuanceerd beeld. Het is opvallend hoe vaak nog de spot wordt gedreven met mensen die een psychisch probleem hebben en vanaf nu heb ik dan ook dit boek als weerwoord.

It’s Kind of a Funy Story is ondanks zijn thema een hoopvol boek dat zin geeft om te leven en wegdoet met de clichés over de psychiatrie.

Eindoordeel: 5/5

7 gedachtes over “It’s Kind of a Funny Story – Ned Vizzini

Wat denk jij?

