Het beste van 2014 – gelezen boeken

Zoals gewoonlijk is het afgelopen jaar alweer vlug voorbij gegaan. Na een blogpauze van meer dan een half jaar ben ik in het voorjaar van 2014 opnieuw begonnen met bloggen, maar dan op een lager pitje. Ik heb geprobeerd (met de nadruk op proberen) elke week een recensie te plaatsen, maar ik heb lang niet over elk boek dat ik las iets geschreven. Traditioneel vraagt het einde van het jaar om ‘het beste van’- lijstjes, dus hierbij zal ik me dan ook aansluiten. Dit keer wil ik geen simpele top 10 met jullie delen (want die is er niet), maar in de plaats geef ik een overzicht van boeken die opvielen om verschillende redenen. De afbeeldingen tonen alle boeken die ik het afgelopen jaar las.

Boeken2014(3)

1. Het meest invloedrijke boek. Een boek dat me lang bijbleef en invloed had op mijn blik op de wereld.Dit vind ik een hele moeilijke vraag, maar ik denk dat ik voor Never Let Me Go van Kazuo Ishiguro ga. Dit boek is zo goed geschreven en exploreert verschillende thema’s uit het leven, maar vooral hoe wij omgaan met de dingen die we als noodzakelijk en vanzelfsprekend zien, maar die daarom niet ethisch zijn. In de les literatuur werd een vergelijking gemaakt met de kleding- en vleesindustrie.

2. Meest ontspannende boek. Het perfecte boek om met een kopje thee in de zetel of in bad te verslinden.
Dit boek is zonder enige twijfel Vier plus één van Jojo Moyes. Het verhaal is grappig, emotioneel, soms wat vergezocht, maar vooral ontspannend. Meer moet je er niet achter zoeken.

3. Beste Klassieker. Een boek dat momenteel tot de canon behoort en dat al wat ouder is.
Ik lees niet zo heel veel klassiekers, maar door mijn literatuurlessen kom ik er wel makkelijker mee in aanraking. In dit geval kies ik voor twee boeken, namelijk Jane Eyre van Charlotte Brontë en North and South van Elizabeth Gasekell. De belangrijkste reden voor het kiezen van deze boeken is omdat ze een sterk vrouwelijk hoofdpersonage hebben, wat ik erg waardeer in een tijd waarin de positie van de westerse vrouw heel anders was dan nu.

4. Beste nieuwe boek. Een boek dat recent verscheen.
Het boek van mijn keuze verscheen al in 2013, maar voldoet toch wel aan dit criterium. Fangirl van Rainbow Rowell is herkenbaar en een must read voor elk tiermeisje (of jongen)!

5. Beste non-fictie boek.
In de eerste versie van dit artikel had ik al vol overtuiging geschreven dat ik dit jaar geen non-fictie boek volledig had uitgelezen, maar ik ben zopas begonnen in het tweede deel van de Call the Midwife serie en dus herinnerde ik me ook dat ik het eerste deel, Call the Midwife in 2014 gelezen heb. Ik ben een enorme fan van de tv-serie en de boeken die aan de basis ervan liggen vertellen eigenlijk hetzelfde verhaal, maar dan met meer achtergrond.

boeken2014(1)6. Grappigste boek. Een boek dat me luidopdeed lachen of op zijn minst regelmatig glimlachen.
Hiervoor wist ik niet zo goed welk boek ik nu moest kiezen. Aangezien ik Vier plus één al gehad heb, ga ik voor Paper Aeroplanes. Dit is niet noodzakelijk een heel grappig boek, maar ik moest soms wel lachen om hoe de twee tienermeisjes omgingen met de bekende mythes die typisch zijn voor de leeftijd.

7. Beste tranentrekker (Tearjerker). Bij welk boek moest ik al eens een traantje wegpinken?
Over het algemeen ben ik niet echt een wener wanneer het op boeken aankomt. Ik ben wel onder de indruk, maar de tranen komen nu eenmaal niet zo snel. Toch heb ik een traantje gelaten bij de afscheidsscène in Liverpool Street van Anne Voorhoeve.

8. Meest onverwachtte boek. Een boek dat tegen mijn verwachtingen inging.
Toen ik in Waterstones in Amsterdam If I stay zag liggen heb ik het met een beetje wantrouwen opgepakt. Ik verwachtte een heel dramatische roman die niet veel inhoud zou hebben, maar ik was mis. Het is een dramatisch verhaal, maar het toont zo veel herkenbare scènes uit het leven, waardoor ik het boek veel beter vond dan ik op het eerste zicht dacht.

9. Toegevoegd aan mijn favorietenlijstje. Een boek dat zo goed was dat ik het nog honderd keer wil herlezen.
Er waren er een aantal dit jaar, maar onder de nog niet vermelde boeken zijn The Catcher in the Rye van J.D. Salinger en The Perks of Being a Wallflower. Beide boeken gaan over tieners die eerder aan de kant staan en hun eigen manier hebben om daar mee om te gaan. De schrijfstijl is heel echt en sprak me daarom meteen aan.

10. Een boek dat ik aan iedereen aanraadt. Een boek dat geschikt is voor iedereen, ook voor mensen die minder graag lezen.
Vaak vind ik een boek heel goed, maar ik weet dat dat niet voor iedereen zo is. Gelukkig zijn er boek zoals Paper Towns van John Green, waarvan ik denk dat vele het zullen appreciëren. De schrijfstijl van Green is aanstekelijk en dit verhaal zit vol avontuur, maar ook een beetje reflectie over hoe we andere mensen van op afstand tot idool maken zonder hen echt te kennen.

Boeken2014(2)

Ik had in 2014 als doel om 50 boeken te lezen en ik ben tot 45 geraakt, waar ik heel trots op ben. Zeker omdat ik eind september nog maar aan nummer vierentwintig zat en ik daarna in sneltreinvaart er nog 20 bijgedaan heb. Ik ben mijn literatuurlessen hiervoor eeuwige dank verschuldigd. Ik ga ook in 2015 opnieuw proberen om 50 boeken te lezen en ik wil me zelf ook als doel stellen om meer in het Duits te lezen. Daarom ga ik voor mezelf ook Deutsche Lesesommer organiseren, wat wilt zeggen dat ik tijdens de grote vakantie enkel Duitse boeken mag lezen.

Ben jij tevreden over jouw leesprestaties van het afgelopen jaar? Plannen voor volgend jaar?

10 gedachtes over “Het beste van 2014 – gelezen boeken

  1. Ik vind al die jaaroverzichtjes zo leuk! Ik ben het helemaal met je eens wat Call the midwife betreft hoor. Veel succes met die Duitse boeken in 2015. Ik moet bekennen dat ik er zelfs nog nooit aan gedacht heb om een Duits boek te gaan lezen.

    • Ja, die jaaroverzichten zijn inderdaad leuk, dan weet je meteen wat goed is.
      Voor ik Duits ging studeren dacht ik ook niet aan Duitse boeken lezen hoor, maar ik merk dat ik wat schade moet inhalen! 😉

  2. Leuke manier om een overzicht te geven van je boekenjaar! Goed voornemen om meer Duitse boeken te lezen. Als ik terugkijk op 2014 heb ik verrassend veel Duitse boeken gelezen, acht maar liefst. Ik ben benieuwd naar je tips.

    • Wow, leuk dat je zoveel Duitse boeken gelezen hebt! Ik heb er denk ik vijf of zo gelezen, omdat wij in de les vooral kortverhalen lezen (wat ik als romanliefhebber wel een beetje jammer vind.) Ik ga dus echt proberen boeken in het Duits te lezen die ook door een Duitstalige auteur geschreven zijn.

  3. Ja, ik ben tevreden over mijn leesprestaties. Ik maak niet echt leesplannen behalve dan dat ik geen nieuwe boeken meer mag kopen van mezelf en dus eerst zoveel mogelijk boeken uit mijn kast moet lezen.
    Leuk overzichtje trouwens 🙂

    • Dankjewel!
      Ik probeer ook al heel lang om geen boeken meer te kopen, maar eigenlijk lukt dat nooit. Soms wil ik gewoon zo graag een nieuw boek dat ik het toch koop. Op dit ogenblik ben ik ook aan het proberen een beetje te minderen en mag ik voor het boekenfestijn in Leuven geen nieuwe boeken meer kopen.

  4. Ik heb afgelopen jaar maar 20 boeken gelezen en dat vond ik echt veel te weinig. Ik ben vlak voor 2015 inging een boekenblog gestart, wat mij hopelijk motiveert om dat aantal echt te verdubbelen. Mijn meest favoriete boeken die ik in 2014 heb gelezen is de Divergent-serie.

    • Een boekenblog is inderdaad een goede motivatie! Van de Divergent serie heb ik enkel deel 1 en 2 gelezen, maar misschien dat ik in 2015 ook het derde deel lees, want ik heb in elk geval een exemplaar klaarstaan.

    • Dankjewel. Ja, ik vind het heel leuk om dit allemaal bij te houden. Hopelijk kan ik er dit jaar ook weer veel lezen. Ik ben al op de goede weg, maar hopelijk geeft de lesvrije week nog een boost.

Wat denk jij?

