North and South – Elizabeth Gaskell

Titel: North and South
Auteur: Elizabeth Gaskell
Eerste uitgave: 1855

North and South depicts a young woman discovering herself, in a nuanced portrayal of what divides people, and what brings them together.
Elizabeth Gaskell’s compassionate, richly dramatic novel features one of the most original and fully-rounded female characters in Victorian fiction, Margaret Hale. It shows how, forced to move from the country to an industrial town, she develops a passionate sense of social justice, and a turbulent relationship with mill-owner John Thornton.

Mijn mening:

Meer dan een jaar geleden heb ik stukken van de BBC miniserie North and South gezien. Ik realiseerde me eerste niet dat dit gebaseerd was op een boek, maar ik vond het erg goed. Toen ik de roman deze zomer in een goedkope Engelse boekenwinkel in Amsterdam zag liggen, wist ik meteen wat te doen.

Het eerste wat me opviel toen ik begon met lezen was hoe modern de schrijfstijl aanvoelt. Als ik niet zou weten wanneer het boek geschreven was, zou ik denken dat het een boek uit de twintigste eeuw is. Vaak is de verouderde schrijfstijl en woordenschat een probleem bij het lezen van klassiekers, maar dat was hier niet het geval. (Hoewel dit misschien ook wel iets te maken heeft met het feit dat ik ondertussen al veel meer blootgesteld ben aan ouderwets Engels en mijn woordenschat aanzienlijk heb uitgebreid.)

Wat het verhaal betreft kan ik ook alleen maar positief zijn: alle ingrediënten zijn aanwezig. Liefde en de bijhorende perikels, vriendschap en natuurlijk de sociale ongelijkheid en slechte werkomstandigheden in geïndustrialiseerd Engeland staan centraal. Ik vond het erg interessant om te weten te komen hoe het er bij de lagere klassen aan toe ging in geïndustrialiseerd Engeland. Er wordt openlijk kritiek op het systeem geuit en er worden zelfs een aantal oplossingen voorgesteld. Of die ook in de werkelijkheid ten uitvoer gebracht zijn, weet ik niet, maar Gaskell was een slimme vrouw.

Een andere belangrijke reden waarom ik dit boek zo goed vind, is omdat het hoofdpersonage een sterke, onafhankelijke vrouw is. Wanneer Margaret Mr Thornton beschermt door voor hem te springen als er bij een betoging stenen worden geworpen, vat hij dit op als een liefdesverklaring. Zij, daarentegen, deed gewoon wat ze bij iedereen gedaan zou hebben en gaat dan ook niet in op Mr Thorntons avances.

Mijn enige probleem met dit boek was de lengte ervan. In deze tijden van eeuwige haast kan een uitgesponnen boek van meer dan 500 pagina’s een zware opgave zijn om te lezen. Het is niet zo dat er niets gebeurt, maar er is gewoon meer reflectie dan we als moderne lezer gewoon zijn. Daarom ben ik ook halfweg gestopt, maar na een pauze van een maand heb ik het boek op enkele dagen uitgelezen.

Als je eens een klassieker wilt lezen en je weet niet waar te beginnen, dan lijkt dit me een zeer goed boek. Elizabeth Gaskell is misschien niet zo bekend als sommigen van haar tijdgenoten, maar volgens mijn professor Engelse literatuurgeschiedenis is ze beter dan Charles Dickens.

Eindoordeel: 4.5/5

Uiteraard zijn er ook Nederlandse vertalingen verschenen onder de titel Noord en Zuid.

2 gedachtes over “North and South – Elizabeth Gaskell

  1. Elizabeth Gaskell was inderdaad een erg goede schrijfster. Het is ondertussen even geleden dat ik dit boek gelezen heb, eigenlijk wil ik hem weer een keer oppakken.🙂 Nou heb ik dat al bij meer boeken gezegd, maar goed, hij komt dus weer op mijn lijstje.

Wat denk jij?

