Goose – Dawn O’Porter

Titel: Goose (Paper Aeroplanes #2)
Auteur: Dawn O’Porter
Eerste uitgave: 2014 (Hot Key Books)

Op de achterflap:
It’s a year and a half on from PAPER AEROPLANES, and Renée is now living idyllically with her Auntie Jo. They even have geese, and Renée likes to sit and watch them, wondering if she’ll ever find ‘the One’ – someone who will love her no matter what, and be there for her no matter how bad things get. She and Flo are in their final year at school, and they’ve got some tough choices to make – like will they go to university? And if so where – and will they go together?

Renée’s usual ambivalence on the matter shocks Flo, who had assumed they’d continue as they were, the best and closest of friends, forever. She feels as though she needs Renée’s support more than ever, so when a handsome young boy enters Flo’s life, she finds herself powerfully drawn to his kindness, and his faith. Renée and Flo’s friendship will soon be tested in a way neither of them could have expected – and if PAPER AEROPLANES was a book about finding friendship, GOOSE is the novel that explores whether it’s possible to keep hold of it.

Een tijdje geleden las ik Paper Aeroplanes en aangezien ik best had genoten van dat boek, leek het me ideaal om me tijdens mijn vrije dagen eens te ontspannen met het vervolg op deze YA. Goose is een heel gelijkaardig boek, maar natuurlijk komen Flo en Renée weer in nieuwe tienerproblemen terecht!

Ondertussen zijn de twee meisjes van school veranderd en een nieuwe school betekent nieuwe mensen. Flo komt in aanraking met een groepje die elke zondag naar de kerk gaan en tussendoor ook nog Bijbellezingen houden. Renée laat zich dan weer in met foute jongens en (zoals te voorspellen) lijkt het alsof de meisjes steeds meer uit elkaar groeien.

Hoewel ik de twee leefwereleden en dan vooral die van Flo heel interessant vond, leek het me tegelijkertijd allemaal wat vergezocht. Van de ene op de andere dag gaat Flo heel erg in God geloven en gaat ze naar optredens van een Christelijke rockband, terwijl Renée haar nachten doorbrengt bij een of andere gozer van 25 die ze pas heeft leren kennen. Ook vind ik dat de personages niet echt gegroeid zijn sinds het eerstse boek. Flo kan nog steeds niet voor zichzelf opkomen en Renée stelt zich zwak op voor jongens met slechte bedoelingen.

Toch heb ik erg van het boek genoten, want het was op minder dan drie dagen uit. Dawn O’Porter schrijft zo vlot en sommige situaties zijn ook echt hilarisch, zodat ik luidop aan het lachen was. Als je zelf tienermeisje (geweest) bent, is het boek bovendien ook heel herkenbaar en dan denk je ‘Ah ja, dat. Hoe heb ik dat ooit kunnen denken?’

Op de laatste pagina staat vermeld dat O’Porter nog twee boeken in deze serie zal publiceren en ik ben benieuwd wat ze ermee gaat doen. Hopelijk lukt het haar om er iets minder te willen insteken, waardoor het verhaal volgens mij geloofwaardiger zou worden. Maar die hilarische momenten, die mogen er zeker zijn!

Eindoordeel: 4/5

Wat denk jij?

