How I live now – Megg Rossof

Titel: How I Live Now
Auteur: Meg Rossof
Eerste publicatie: 2004 (Penguin)
Dit boek is ook naar het Nederlands verschenen onder de titel Hoe ik nu leef

Op de achterflap:
Fifteen-year-old Daisy is sent from Manhattan to England to visit her aunt and cousins she’s never met: three boys near her age, and their little sister. Her aunt goes away on business soon after Daisy arrives. The next day bombs go off as London is attacked and occupied by an unnamed enemy.
As power fails, and systems fail, the farm becomes more isolated. Despite the war, it’s a kind of Eden, with no adults in charge and no rules, a place where Daisy’s uncanny bond with her cousins grows into something rare and extraordinary. But the war is everywhere, and Daisy and her cousins must lead each other into a world that is unknown in the scariest, most elemental way.

Mijn mening:

Een heel aantal jaar geleden heb ik dit boek al een keertje in het Nederlands gelezen. Het enige wat ik daar nog van wist, was dat dit boek een speciale schrijfstijl heeft. In 2014 is het boek ook verfilmd en daarom besloot ik dat ik het toch nog eens opnieuw wilde lezen, om te zien wat ik er nu van vind.

Het begin is heel vreemd. Je zit in het hoofd van Daisy en de tekst is echt bijna stream of consciousness. Je voelt dat bepaalde interpunctie ontbreekt en dat de zinnen extra lang zijn, net zoals gedachten. Er is ook geen directe rede. Dit is wel even wennen, maar maakt het boek ook wel speciaal. Het verhaal zelf gaat over Daisy’s verblijf bij haar neven en nicht, haar relatie met haar neef en hoe ze reageert als ze van hem gescheiden wordt wanneer oorlog uitbreekt.

Hoewel er vanalles gebeurt, gebeurt er toch ook niet veel. Daisy vertelt gewoon wat er gebeurt en op de een of andere manier bleef ik toch geïnteresseerd. Ik denk dat dit vooral te maken heeft met de relatie tussen Daisy en Edmond. Ik vond dat het bijna iets magisch had en ik wilde weten hoe het zou aflopen. Ook Piper, Daisy’s nicht, had iets over zich waardoor je haar onmiddelijk leuk vond, terwijl ik bij Daisy zelf niet helemaal zeker was of ik haar nu echt zo angenaam vond.

Ook interessant is dat Daisy anorexia heeft. Dit is helemaal geen boek over anorexia en het wordt ook nooit bij naam genoemd, maar Daisy verwijst wel vaak naar het feit dat ze nauwelijks eet. Die anorexia speelt hier een andere rol dan je meestal tegenkomt in andere boeken, wat ik wel goed gekozen vond en ook de oplossing van het probleem was volgens mij realistisch. Maar, zoals ik al vermeldde, die is zeker geen zeurboek over het eindeloze gevecht tegen deze ziekte.

Meer wil ik er niet over vertellen, want dit is zo’n boek waarbij je de magie voelt door het te lezen. Ik denk dat ik nu ik wat ouder ben het boek ook meer apprecieer en minder vreemd vind overkomen. Wie op zoek is naar iets bijzonders, zal in dit boek zeker zijn gading vinden.

Eindoordeel: 4/5

Last jij How I Live Now/ Hoe ik nu leef al? Heb je ook de film gezien en wat vond je ervan?

4 gedachtes over “How I live now – Megg Rossof

  1. Ik heb dit boek al twee keer gelezen, een keer voor mezelf en een keer voor school en beide keren vond ik het een heel mooi boek🙂 Ik wil de film ook nog heel graag een keertje zien.

  2. Vandaar dat die samenvatting zo bekend klonk. Mijn echtgenoot was een tijdje terug bij de film blijven hangen terwijl ik naast hem een boek aan het lezen was. Ik had geen flauw idee dat het een verfilming was.🙂

Wat denk jij?

