Middlesex – Jeffrey Eugenides

Titel: Middlesex
Auteur: Jeffrey Eugenides
Eerste publicatie: 2002 (Bloomsbury)
Dit boek is ook vertaald in het Nederlands en verschenen onder dezelfde titel.

Op de achterflap: “I was born twice: first, as a baby girl, on a remarkably smogless Detroit day of January 1960; and then again, as a teenage boy, in an emergency room near Petoskey, Michigan, in August of 1974.”
So begins the breathtaking story of Calliope Stephanides and three generations of the Greek-American Stephanides family who travel from a tiny village overlooking Mount Olympus in Asia Minor to Prohibition-era Detroit, witnessing its glory days as the Motor City, and the race riots of 1967, before they move out to the tree-lined streets of suburban Grosse Pointe, Michigan. To understand why Calliope is not like other girls, she has to uncover a guilty family secret and the astonishing genetic history that turns Callie into Cal, one of the most audacious and wondrous narrators in contemporary fiction. Lyrical and thrilling, Middlesex is an exhilarating reinvention of the American epic.

Mijn mening:
Over Jeffrey Eugenides had ik al een heleboel positieve dingen gehoord en toen ik Middlesex voor een mooi prijsje bij De Slegte zag liggen dacht ik, “Eens zien waarom deze man de Pulitzer Prize gekregen heeft?” Je kan dus wel zeggen dat ik met hoge verwachtingen begon en gelukkig werd ik niet teleurgesteld.

Het verhaal wordt verteld vanuit het standpunt van Calliope, die als meisje geboren werd, maar een jongen bleek te zijn. Of iets daartussenin, want zij/hij is hermafrodiet. Om te begrijpen hoe dit zo gekomen is, vertelt hij de geschiedenis van zijn familie. Over hoe zijn grootouders van Grieks Turkije naar Amerika vluchtten en daar een leven probeerden op te bouwen. Over hoe zijn vader de Amerikaanse droom volgde en een self-made man werd. Over de rollen van mannen en vrouwen in een veranderende wereld.

Op de achterkant van het boek staat, “Middlesex is an exhilarating reivention of the American epic.” Daar ben ik het wel mee eens. Dit is een zeer omvattend boek dat heel veel vertelt. Het geeft een interessant beeld van immigratie en amerikanisering. Toch vond ik dat het boek best wel wat korter had mogen zijn. Het boek werd pas echt interessant toen Calliope eindelijk geboren was, maar toen had ik al 1/3 gelezen. Ook het einde voelde een beetje als een anti-climax.

Anderzijds draagt deze ‘langdradigheid’ ook weer bij tot de kracht van het boek. Eugenides kan ongelofelijk goed schrijven en dit boek gaat niet enkel over de spannende dingen, maar ook over het leven zoals het is: de dingen die we allemaal kennen en die voor ons belangrijk zijn, zonder dat het bijzonder verrassend of spannend is. Dit werkt omdat Calliope een interessant personage is, dat meteen mijn sympathie kreeg.

Om nog even terug te komen op de Pulitzer Prize: voor zover ik er iets over kan zeggen is dit een goedgeschreven boek dat deze prestigieuze prijs zeker verdient!

Eindoordeel: 4.5/5

Las jij al iets van Eugenides en wat vond je ervan?

 

Een gedachte over “Middlesex – Jeffrey Eugenides

Wat denk jij?

