Tess of the D’Urbervilles – Thomas Hardy

Titel: Tess of the D’Urbervilles
Auteur: Thomas Hardy
Eerste uitgave: 1891
Vertaald in het Nederlands onder de titel Tess van de D’Urbervilles.

Op de achterflap:
‘How could I be expected to know? I was a child when I left this house four months ago. Why didn’t you tell me there was danger in men-folk? Why didn’t you warn me?’

When Tess Durbeyfield is driven by family poverty to claim kinship with the wealthy D’Urbervilles and seek a portion of their family fortune, meeting her ‘cousin’ Alec proves to be her downfall. A very different man, Angel Clare, seems to offer her love and salvation, but Tess must choose whether to reveal her past or remain silent in the hope of a peaceful future. With its sensitive depiction of the wronged Tess and with its powerful criticism of social convention, Tess of the D’Urbervilles is one of the most moving and poetic of Hardy’s novels.

Mijn mening:

Literatuurlessen kunnen best inspirerend zijn. Toen ik in de tweedehandswinkel Tess of the D’Urbervilles tegenkwam wist ik gewoon dat ik dat boek moest lezen. Blijkbaar was ik niet de enige die daar zo over dacht, want de volgende week werd aangekondigd dat we deze roman ook in een  literatuurseminarie zouden bespreken. Dan vergaat de zin bij mij natuurlijk meteen, maar gelukkig vond ik het toch nog steeds een mooi boek.

Hoewel… Over dit boek heb ik heel erg gemengde gevoelens. Enerzijds vind ik de plot echt geweldig knap in elkaar gestoken en zie je echt de opbouw van het drama. Hardy staat bekend om de slechte afloop van zijn boeken, maar elke keer was er toch weer die hoop dat het nog goed zou komen. Anderzijds moet ik toegeven dat ik midden in het boek ineens heel veel zin had om er gewoon mee te stoppen. Dit om twee redenen: ten eerste viel de verhaallijn een beetje stil en leek het alsof de hoofdstukken een aaneenrijging waren van opbouw naar een hoogtepunt dat dan eindigde in een anti-climax.

Mijn tweede reden verdient een hele paragraaf. De mannen in dit boek zijn vanuit modern (feministisch) standpunt enorm seksistisch en dat kon ik gewoon echt niet verdragen. Alec D’Urberville dringt zich op aan Tess, maar als er dan iets misgaat, moet zij nog haar hele leven de schuld meetorsen. Ook haar tweede, echte geliefde, gedraagt zich zeer onhoffelijk, maar daar zal ik niet verder op ingaan, om spoilers te vermijden. Ik kon gewoon niet geloven dat dit een ‘normale’ visie op de situatie was. Ik heb ook enkele secundaire artikels gelezen en daar werd er vooral gefocust op het voorbestemd zijn en darwinisme, i.e. de gedetermineerdheid van de personages. Om het een beetje kort door de bocht te zeggen: het is het lot van Tess om slecht behandeld te worden. Binnenkort heb ik het seminarie over dit boek en ik ben heel benieuwd wat ik daar ga horen.

Ondanks het feit dat ik het een beetje moeilijk had met dit boek vond ik het toch heel goed, dus ik zou het zeker aanraden, al was het maar om te zien hoe de zaken in de loop van de twintigste eeuw veranderd zijn voor vrouwen.

Eindoordeel: 4/5

Heb jij Tess al gelezen? Wat is jouw visie?

7 gedachtes over “Tess of the D’Urbervilles – Thomas Hardy

  1. Ik heb Tess al een paar jaar staan, maar moet het boek nog steeds lezen. Ik ben er ooit in begonnen, maar kwam niet ver. Jammer toch, en ik wil het zeker nog een keer proberen.

    • Ik vond dat het Engels wel meeviel; het boek is ook nog niet zo oud. Enkele termen m.b.t. landbouw heb ik wel opgezocht, vooral omdat niet alle beroepen vandaag nog bestaan;

  2. Tess of the D’Urbervilles staat nog op mijn reading bucket list. Dus ooit zal ik hem sowieso moeten/willen lezen. Het verhaal komt mij heel bekend voor. Ik denk dat ik de gelijknamige mini-tv-serie ooit eens heb gezien.

  3. Pingback: Het beste van 2015 – gelezen boeken | Boeklover

Wat denk jij?

