Een boek opnieuw lezen?

Bron: weheartit.com

Vorige week zat ik in een keer in een enorme leesdip. Ik had alles gegeven om Tess of the D’Urbervilles uit te krijgen, want ik laat schoolboeken liefst niet te lang aanslepen. Daarna volgde er natuurlijk een zwart gat. Toen ik dit aan mijn broer vertelde reageerde hij verbaasd. “Hoe kan dat nu? Jij hebt toch nog zoveel ongelezen boeken, daar moet er vast wel eentje tussen zitten dat je wilt lezen.” Een tweet later had ik het antwoord gevonden: waarom niet een boek herlezen?

Twee jaar geleden kreeg ik voor mijn verjaardag de hele Harry Potter collectie in een mooie doos, maar omdat ik ze juist volledig herlezen had, liet ik de boeken nog even staan. Tot nu dus. The Fault in our Stars herlas ik al aan het begin van het jaar, dus ik moest iets anders vinden, maar wat? Een ruzie tussen mijn zus en ik over een Harry Potter DVD (ja, echt waar) inspireerde me dan toch om eens te herbeginnen aan deze geweldige serie. En ja, hoor, ondertussen ben ik terug helemaal vertrokken met lezen!

Ik weet niet hoe het bij jullie zit, maar ik heb een beetje een dubbel gevoel over boeken opnieuw lezen. Aan de ene kant is het heel fijn, alsof je oude bekenden na lange tijd opnieuw ontmoet. Je kan het verhaal nog beter begrijpen en echt op de details letten. Je weet dat je het boek leuk zult vinden. Aan de andere kant is het natuurlijk ook weer tijd waarin je een nieuw, onbekend boek kunt lezen en die TBR-stapel een beetje kunt doen slinken. Bovendien vind ik het als blogger lastig om boeken te herlezen, want je kan ze moeilijk twee keer recenseren. Maar uiteindelijk: ik zal toch nooit alle boeken van de wereld kunnen lezen, dus waarom niet gewoon dubbel zoveel genieten van de boeken die ik leuk vind?

Herlezen jullie soms boeken en welke boeken zijn dat dan?

22 gedachtes over “Een boek opnieuw lezen?

  1. Afgelopen jaar heb ik drie boeken gelezen die ik al eerder had gelezen en dat is mij goed bevallen! Het was wel spannend: zou ik ze weer net zo goed vinden als de eerste keer? De eerste was 1984. Dit boek had ik ooit voor school gelezen en ik wist er weinig meer van… behalve dat het over Big Brother ging. Het was erg spannend, want ik had ook geen idee meer hoe het afliep. Als tweede las ik ‘Vingers van marsepein’ van Rascha Peper, dat vijf jaar geleden mijn lievelingsboek was. Het was weer erg leuk om te lezen, al moet ik toegeven dat ik het wel een beetje had opgehemeld in mijn hoofd. Tot slot las ik ‘Het leek stiller dan het was’ van Eva Kelder acht maanden later nog eens en dat was zo heerlijk! Ik kon verbanden leggen die ik bij de eerste keer niet had gezien. En mijn oog viel op details die mee eerder niet waren opgevallen, doordat ik nu niet zo’n haast had om te weten hoe het verder zou gaan, want dat wist ik al zo ongeveer.

    Kortom: ik zal zeker nog eens een boek herlezen, maar het zal niet meer dan een paar keer per jaar worden, want er is nog zoveel moois om te ontdekken.

    • Leuk dat je al een aantal boeken hebt herlezen. 1984 zou ik ook nog eens opnieuw moeten lezen, want ik ben halverwege moeten stoppen wegens een opgelegd boek. Ik ben het er wel mee eens dat herlezen niet te vaak hoeft, anders blijft er geen tijd meer over voor nieuwe boeken!

  2. Ik lees best vaak boeken opnieuw, zo heb ik The Hunger Games en Divergent trilogieën beide helemaal opnieuw gelezen. Ook The Fault In Our Stars heb ik meerdere keren gelezen.

    • Leuk! The Hungergames heb ik nog maar één keer gelezen, maar dat is al een paar jaar geleden, misschien dat ik die ook nog eens zou moeten lezen. Het eerste boek van Divergent heb ik herlezen om het tweede te kunnen lezen, maar nu zou ik ze allebei nog eens moeten herlezen voor het derde. (Hoewel ik het tweede eigenlijk niet zo goed vond.)

  3. Harry Potter herlees ik inderdaad wel eens, en zo heb ik nog een paar boeken liggen die ik echt nog wel eens wil herlezen. Afke’s Tiental en Sil de Strandjutter, als boeken uit mijn jeugd, maar ook boeken van Charles Dickens en Jane Austen herlees ik graag, en Terry Pratchett zal ook wel herlezen worden als ik alle Discworld-boeken uit heb.

    Tussendoor zijn er natuurlijk ook boeken die ik voor het eerst lees en die ik wel wil herlezen, maar ook veel boeken waarbij ik het bij één keer lezen houd. Gewoon omdat ze best mooi/leuk zijn, maar niet mooi/leuk genoeg om te herlezen. En dat is prima zo: met mijn leestempo krijg ik nog steeds flink wat nieuwe boeken weg, maar ik wil lezen om te genieten van het lezen, niet om maar zoveel mogelijk nieuwe boeken gelezen te hebben. En omdat ik wel boeken recenseer maar ik geen niche-boekenblog heb, kan ik gelukkig nog genoeg andere dingen schrijven als ik een paar maanden geen recensie kan schrijven, dat scheelt ook😉 Vorig jaar, voor ik mijn blogs samenvoegde, las ik ook meer nieuwe boeken om maar te kunnen schrijven, en dat was een van de redenen dat ik niet meer een alleen-boeken-blog wilde.

  4. Harry Potter heb ik ook al een paar keer herlezen. Die boeken blijven gewoon geweldig, hoe vaak je ze ook leest! Verder heb ik de Hitchhiker’s Guide to the Galaxy al een paar keer herlezen. En ik neem me wel altijd voor om boeken te herlezen, anders lijkt het mij een beetje stom om ze bij te houden.

  5. Sommige boeken uit de Harry Potter reeks heb ik wel vijf keer gelezen. Maar dan zaten er wel flink wat jaren tussen. Ik lees wel vaker boeken opnieuw, dan heb ik steeds van ‘ooh ja dat gebeurde er!’ En dat vind ik leuk.

    • Precies! Volgens mij zijn de boeken van Harry Potter degenen die ik het meeste heb herlezen. Ik ben van plan om nu geleidelijk aan ze opnieuw te herlezen, maar niet in een ruk door, daarvoor ken ik de grote verhaallijn wel goed genoeg.

  6. Ik herlees boeken meestal als er een nieuw deel verschenen is en het alweer een tijdje geleden is dat ik voor het laatst met het verhaal bezig ben geweest. Ik vind het altijd zo verschrikkelijk als ik dan een personage tegen kom en echt diep na moet denken of helemaal niet meer weet wie dat nu is.

    Daarnaast zijn er maar enkele boeken die ik zo leuk vind dat ik ze keer op keer opnieuw wil beleven. Verhalen die leuk blijven, hoe vaak ik ze ook lees. Zelfs Twilight, waar ik lyrisch over was, heb ik maar een keer gelezen. Voor mij was het verhaal gewoon af na het vierde deel.

    • Dat herlezen bij series herken ik wel. Dat heb ik ook gedaan bij de Divergent serie, maar over het algemeen lees ik liever Stand alone boeken, juist omdat het werk bespaart.

      • Hahaha ja klopt, maar bij een stand alone is het verhaal na het boek afgelopen en bij series kun je je meer verdiepen in de wereld en personages. Daar heb ik graag het herlezen voor over😉

  7. Ik lees voortdurend boeken opnieuw wanneer ik merk dat ik niet zoveel lees. Meestal komt dit dan omdat andere boeken mij niet genoeg boeien en dan krijg ik een soort van “degou” als ik andere boeken zie liggen (mijn TBR is enorm!). Meestal herlees ik dan Harry Potter gewoon omdat deze serie er mij aan helpt herinneren waarom ik zo graag lees. En als ik dan al eens geen zin heb om HP te lezen, keer ik terug op een vertrouwde schrijfster die mij de historische romans heeft leren kennen. Ik vind het dus helemaal niet erg om te herlezen want meestal als ik dit doe, dan volgen de boeken van mij TBR veel sneller op. Als ik dit niet doe en dan merk ik momenten op in mijn leesgedrag dat ik letterlijk met 8 boeken tegelijk bezig ben gedurende 5 maanden en eigenlijk helemaal niets uit krijg🙂

  8. Ik vind herlezen juist fijn, dan ben ik minder afgeleid door het willen weten hoe het verhaal afloopt en kan ik meer genieten van mooie zinnen of beschrijvingen. Sommige boeken lees ik ieder jaar wel een keer, waaronder HP, ik denk dat ik de eerste delen daarvan al meer dan 20x las. Een goed boek verveelt volgens mij nooit. Soms lees ik boeken na vele jaren opnieuw omdat ik niet meer precies weet hoe of wat, mij bevalt dat wel. En ook voor een boekblogger vind ik herlezen toegestaan, juist! Ik lees graag over oude favorieten, dat is het mooie van lezen, het is niet aan mode of tijd gebonden.

  9. Ik lees zelden of nooit boeken opnieuw. Ik ben een trage lezer en er zijn nog zoveel goede boeken die ik wil lezen. Bovendien herinner ik mij vaak hoe het verhaal verder loopt als ik al eens opnieuw begin in een boek.

  10. Nee, ik herlees nooit boeken. Er zijn nog zo veel boeken die ik niet gelezen heb! Dus ik mag het niet van mezelf. Soms herlees ik wel bepaalde passages die ik gemarkeerd heb (e-reader).

  11. Ohh dit is mijn slechte kant, ik koop zoveel boeken maar over het algemeen herlees ik best veel en kom ik niet aan mijn nieuwe boeken toe.. denk bv aan the mortal instruments of de bijzondere kinderen van madame peregrine, supermooi!

  12. Nee, eigenlijk doe ik dat niet want ik heb nog zoveel niet-gelezen boeken liggen. Hoewel ik eerlijk moet bekennen dat ik wel een keer een boek voor de tweede keer heb gelezen. Dat komt omdat ik een eerste en derde deel niet gelezen had en het tweede dus wel. Om in het verhaal te blijven, heb ik het tweede opnieuw gelezen.

    • Dat gevoel van ‘er is nog zoveel om te lezen’ vind ik heel herkenbaar! Ik heb gewoon besloten dat er sowieso te veel boeken zijn, dus dat herlezen geen kwaad kan. Bij series is het zeker aan te raden!

Wat denk jij?

