Still Alice – Lisa Genova

Titel: Still Alice
Auteur: Lisa Genova
Eerste uitgave: 2007
Verschenen in het Nederlands onder de titel Ik mis mezelf.

Op de achterflap:
Alice Howland is proud of the life she worked so hard to build. At fifty years old, she’s a cognitive psychology professor at Harvard and a world-renowned expert in linguistics with a successful husband and three grown children. When she becomes increasingly disoriented and forgetful, a tragic diagnosis changes her life–and her relationship with her family and the world–forever.

Mijn mening:

Voordat dit boek verfilmd werd had ik er eigenlijk nog nooit van gehoord, maar de mooie filmeditie trok meteen mijn aandacht. Ook het thema – een vrouw van vijftig die Alzheimer blijkt te hebben – sprak me meteen aan. Zelf ken ik enkel oudere mensen met deze ziekte en het is moeilijk om zich voor te stellen hoe het moet zijn voor hen.

Het feit dat Alice nog helemaal niet zo oud is en bovendien nog eens een topjob aan Harvard uitoefent, vond ik een heel interessant vertrekpunt. Zeker omdat het extra pijnlijk is om vast te stellen dat er iets mis is met je geheugen, juist als iedereen naar je opkijkt door je goede verstand. Ik moet toegeven dat ik er zelf nog nooit bij had stilgestaan dat het ook bij andere leeftijden voorkomt en ik denk dat ik niet de enige ben.

Wat dit boek zo sterk maakt, is dat het volledig verteld is vanuit het standpunt van Alice. Soms heb je als lezer door dat ze dingen vergeet of verschillende keren opnieuw zegt, maar de manier waarop ze het denkt of zegt is precies alsof er niets aan de hand is. Je voelt echt mee met haar als er gênante stiltes vallen wanneer ze iets vergeten is. Het allerergste voor Alice is de eenzaamheid. Mensen beginnen haar te vermijden of spreken over haar als ze er bij staat. Still Alice maakt op een indringende wijze duidelijk dat dit de foute aanpak is.

Ik vond dit een zeer aangrijpende leeservaring en ondanks dat Still Alice helemaal geen spannend boek is, zat ik er volledig aan vastgekluisterd. Vooral omdat het je doet nadenken over hoe wij omgaan met mentale ziektes.

Eindoordeel: 5/5

4 gedachtes over “Still Alice – Lisa Genova

  1. Pingback: Het beste van 2015 – gelezen boeken | Boeklover

Wat denk jij?

