Halverwege blijven hangen…

De oplettende lezer zal zich waarschijnlijk al afgevraagd hebben waarom er de afgelopen weken niets meer verschenen is op deze blog. Ik zou kunnen zeggen dat ik het ongelofelijk druk heb met school – wat waar is – en daarom niet meer lees. De ervaring leert mij echter dat ik dan juist meer lees, omdat lezen een makkelijke ontspanning is die er altijd nog wel even bijkan.  De echte reden is dat ik ondertussen al bijna drie weken aan het zwoegen ben in Villette van Charlotte Brontë.

Hoe komt dat nu? Het valt met op dat ik bij klassiekers vaak halverwege een dip krijg en gewoon niet verder kan lezen. Ik vind het verhaal interessant, maar op een gegeven moment is het precies alsof het een beetje stilvalt. Bovendien zijn die negentiende-eeuwse romans ook gewoon zo eindeloos! Behalve in schoolcontext heb ik volgens mij nog geen enkele klassieker in één ruk uitgelezen, zelfs bij boeken waarvan ik wist wat er zou gebeuren zoals Pride and Prejudice en Jane Eyre.

Omdat ik het gisteren zo beu was, heb ik gewoon Villette even aan de kant gelegd en ben ik begonnen in Station Eleven van Emily St. John Mandel (wat een naam!), waar ik al veel lovends over gehoord had. Recenter kan gewoon niet en jawel, ik ben weer aan het lezen. Ondertussen heb ik er ook al een paar hoofdstukjes van Call the Midwife doorgejaagd (het boek, niet de serie). Het voelt echt als een verlossing. Ik ben  natuurlijk wel van plan om binnen enkele weken de draad weer op te pikken en te ontdekken hoe het met Lucy Snowe afloopt.

Lees jij klassiekers en geraak je er vlot doorheen? Wat zijn jouw tips?

7 gedachtes over “Halverwege blijven hangen…

  1. Af en toe lees ik een klassieker, want ze zijn niet voor niets klassiek geworden, dus er moet wel iets goed aan zijn. Het kost vaak wel iets meer moeite dan een modern boek, maar achteraf gezien is het toch altijd de moeite waard. Ik lees altijd wel een paar boeken tegelijk, dus dan kan ik de klassieker ook rustig aan lezen en als ik even iets makkelijkers wil verder gaan in een ander boek.

    • Een aantal boeken tegelijk lezen is inderdaad een slimme zet. Dat doe ik vooral met non-fictie, maar misschien zou ik het in het algemeen ook wat meer moeten doen.

  2. Pingback: Station Eleven – Emily St. John Mandel | Boeklover

Wat denk jij?

