Station Eleven – Emily St. John Mandel

Titel: Station Eleven
Auteur: Emily St. John Mandel
Eerste uitgave: 2014

DAY ONE
The Georgia Flu explodes over the surface of the earth like a neutron bomb.
News reports put the mortality rate at over 99%.
WEEK TWO
Civilization has crumbled.
YEAR TWENTY
A band of actors and musicians called the Travelling Symphony move through their territories performing concerts and Shakespeare to the settlements that have grown up there. Twenty years after the pandemic, life feels relatively safe.
But now a new danger looms, and he threatens the hopeful world every survivor has tried to rebuild.
STATION ELEVEN
Moving backwards and forwards in time, from the glittering years just before the collapse to the strange and altered world that exists twenty years after, Station Eleven charts the unexpected twists of fate that connect six people: famous actor Arthur Leander; Jeevan – warned about the flu just in time; Arthur’s first wife Miranda; Arthur’s oldest friend Clark; Kirsten, a young actress with the Travelling Symphony; and the mysterious and self-proclaimed ‘prophet’.
Thrilling, unique and deeply moving, this is a beautiful novel that asks questions about art and fame and about the relationships that sustain us through anything – even the end of the world.

Mijn mening:

Zoals ik al in dit artikel vermeldde, zat ik eventjes in een leesdip, maar dankzij Station Eleven ben ik er weer helemaal uit! Dit boek was me aangeraden op een postkaartje van de Bookbloggers’ Holiday Card Exchange (van Leeswammes en co) en ik was niet zeker of dit boek me zou bevallen, maar ik heb me er volledig voor opengesteld en ben zeker niet teleurgesteld!

Het verhaal wordt verteld vanuit verschillende perspectieven. Elk personage is op de een of andere manier verbonden met Arthur Leander, een acteur die bij een uitvoering van King Lear op het podium sterft. Even later stort de wereld ineen als gevolg van een zeer besmettelijk en vooral dodelijk griepvirus. Vanuit dit vertrekpunt wordt je als lezer heen en weer gesleurd tussen gebeurtenissen voor en na de ineenstorting en kom je langzamerhand te weten wat ‘Station Eleven’ hiermee te maken heeft.

Er zijn altijd van die boeken die je aandacht vasthouden door een boeiende verhaallijn, zoals onlangs het geval was met Call the Midwife, maar verder niet zo bijzonder zijn. Anderzijds zijn er ook boeken zoals Station Eleven, die gewoon ongelofelijk goed geschreven zijn. Hoewel ik geïntrigeerd was door de plot en af en toe zelfs rillingen kreeg (het is soms best griezelig) was het toch echt wel de tekst zelf die me vasthield.

Zoals ik al aangaf, vond ik dat de plot ook goed ineen zat en de personages waren interessant omdat ze zo verschillend waren. Automatisch had ik een voorkeur voor de creatievelingen, zoals Kirsten die acteert voor de Travelling Symphony. Sommigen onder hen waren ook heel erg dapper en ik vroeg me echt af hoe lang ik zou overleven, mocht morgen in één keer 99% van de wereldbevolking er niet meer zijn.

Station Eleven behoort zeker tot mijn favoriete boeken van het jaar. De combinatie van een goed plot en een aantrekkelijke schrijfstijl maken dit boek een echte must!

Eindoordeel: 5/5

Voor degenen onder jullie die liever in het Nederlands lezen: Station Elf verschijnt in juni bij uitgevrij Atlas Contact.

2 gedachtes over “Station Eleven – Emily St. John Mandel

Wat denk jij?

