Zac en Mia – A.J. Betts

Titel: Zac en Mia
Auteur: A.J. Betts
Eerste uitgave: 2014 (Blossom Books)
Vertaald uit het Engels door Aimée Warmerdam

Op de achterflap:
De laatste persoon die Zac had verwacht in de kamer naast die van hem, is een meisje zoals Mia: boos, snel op haar teentjes getrapt en met een twijfelachtige muzieksmaak. In de ‘echte’ wereld zou hij nooit bevriend met haar (willen) raken. Maar in het ziekenhuis gelden andere regels, en wat begint met kloppen op de muur, leidt tot een briefje – en ten slotte tot een vriendschap die ze allebei niet aan hadden zien komen.

Je hebt moed nodig in het ziekenhuis; een ander soort moed dan in de gewone wereld. In een van deze werelden heeft Zac Mia nodig. En in de andere wereld heeft Mia Zac nodig. Of misschien hebben ze elkaar allebei nodig, voor veel langer dan ze in eerste instantie denken.

Mijn mening:

Dit boek had ik al verschillende keren voorbij zien komen, maar de cover en de korte inhoud spraken me niet zo aan. Ik dacht: “niet weer een boek over zieke jongeren.” Het lijkt wel een hype te zijn om daarover te schrijven. Tot ik een week geleden in de bibliotheek kwam en Zac en Mia daar zag staan. Ik kwam nogal traag vooruit in een ander boek dat ik aan het lezen was en door examenstress was ik op zoek naar iets dat vlot zou lezen. Opeens leek Zac en Mia toch een goed idee. En dat had ik niet beter kunnen denken!

Zac en Mia ontmoeten elkaar in het ziekenhuis, of liever, ze horen elkaar door de muur heen. Van daaruit begint een interessant verhaal dat vooral gaat over hoe je omgaat met ziekte en de relaties binnen families. Er is een hele duidelijke tegenstelling tussen Zac, die uit een liefhebbend gezin komt met een eigen boerderij en Mia, wiens moeder haar op haar zestiende kreeg en met wie ze geen goede band heeft. Dit beïnvloedt hun reactie op kanker heel sterk. Zac is eerder positief ingesteld, terwijl Mia alleen maar boos is en doet alsof er niets aan de hand is. Dat concept vond ik echt heel leuk en ik was benieuwd hoe ze elkaar zouden helpen en wat er zou gebeuren eens ze uit het ziekenhuis mochten.

Het boek blijft ook weg van tienerliefdes en kleffe romantiek, wat ik erg apprecieerde. Mia was bijvoorbeeld verbaasd (en zelfs geërgerd) dat Zac echt in haar geïnteresseerd was en dat hij haar niet meteen haar wou ‘neuken’. Nog een pluspuntje is dat het verhaal zich in Autralië afspeelt, een land dat ik erg interessant vind omdat ik er niet zoveel van af weet.  Het boek is dus verrassend en leest ook erg vlot; ik had het op drie dagen uit! Het enige wat me een beetje stoorde was dat de tegenstellingen wel heel sterk waren. Als Mia in zak en as zat, dan was Zac sterk en vice versa. Ik kan me niet voorstellen dat gevoelens altijd zo naar één kant wijken, volgens mij voel je je soms ook wel eens tussenin.

Zeker een aanrader voor iedereen die houdt van een YA over serieuze thema’s en zonder de clichés.

Mijn oordeel: 4/5

4 gedachtes over “Zac en Mia – A.J. Betts

    • Ja, het is ook heel leuk. Ik heb ook al mensen gezien die het vergeleken met The Fault in our Stars en het heeft er wel iets van weg, maar dan realistischer. Dus als je dat goed vindt, is dit zeker ook de moeite!

  1. Pingback: Het beste van 2015 – gelezen boeken | Boeklover

Wat denk jij?

