Schijnbewegingen – Floortje Zwigtman

Titel: Schijnbewegingen (Een groene bloem #1)
Auteur: Floortje Zwigtman
Eerste uitgave: 2005

1894. Adrian Mayfield is zestien jaar en ontevreden met zijn leven en zijn suffe baantje bij Victor Procopius’ Herenmodepaleis. Waneer hij op straat komt te staan, begint hij aan een zwerftocht door Londen, op zoek naar zijn dromen, de Grote Liefde en het Grote Geld. Maar dat valt nog niet mee als je voor een penny geboren bent en ook nog eens op mannen valt. Aan alle dromen blijkt een prijskaartje te hangen, maar soms is de prijs wel erg hoog…

Mijn mening:

Een heel aantal jaren geleden heb ik Schijnbewegingen al eens gelezen, maar erg veel kan ik me er niet van herinneren en ik weet ook niet of ik de andere delen van de trilogie toen ook gelezen heb. Ik denk dat een goede samenvatting van mijn leeservaring zou zijn dat ik er nog wat te jong voor was en het dus ook niet helemaal kon appreciëren.

Ik kan nu gerust zeggen dat Schijnbewegingen echt een enorm goed boek is.  Het heeft alle ingrediënten die mijn hart kunnen bekoren: Victoriaans Londen, ingewikkelde liefdesverhoudingen en nog een hele hoop andere problemen die voornamelijk met armoede en homoseksualiteit te maken hebben. Dit boek geeft echt een interessante kijk op hoe homomannen vroeger (en misschien nu ook nog) leefden en hoe ze dat ‘tweede leven’ verborgen hielden. Bovendien wordt er een originele draai aan gegeven door een aantal bekende kunstenaars en auteurs bij te betrekken, zoals bijvoorbeeld Oscar Wilde.

Ik vond Adrian echt een interessant personage en snapte hem helemaal. Hij is arm en hij wilt uit die situatie verlost geraken, maar hoe ver wil hij daarvoor gaan? Hij geraakt verwikkeld in heel wat smerige zaakjes waar smeergeld zowat altijd mee gemoeid is en waardoor het op een bepaald moment erg spannend wordt. Het is duidelijk dat hier in het volgende boek nog veel mee kan gespeeld worden en ik ben er dan ook enorm benieuwd naar.

Een goed boek zou natuurlijk niet zomaar een goed boek zijn als het niet goed geschreven was. Het is echt heerlijk om nog eens een boek van eigen bodem te lezen dat zó mooi is, zowel op het gebied van stijl als inhoud!

Eindoordeel: 5/5

Onlangs verscheen de hele trilogie in omnibus bij De Fontijn onder de naam Een Groene Bloem.

Heb jij al boeken uit deze reeks gelezen? Wat vond je ervan?

3 gedachtes over “Schijnbewegingen – Floortje Zwigtman

Wat denk jij?

