All the Bright Places – Jennifer Niven

All the Bright PlacesTitel: All the Bright Places
Auteur: Jennifer Niven
Eerste uitgave: 2015
Dit boek is ook vertaald naar het Nederlands met als titel Waar het licht is.

Theodore Finch is fascinated by death, and he constantly thinks of ways he might kill himself. But each time, something good, no matter how small, stops him.
Violet Markey lives for the future, counting the days until graduation, when she can escape her Indiana town and her aching grief in the wake of her sister’s recent death.
When Finch and Violet meet on the ledge of the bell tower at school, it’s unclear who saves whom. And when they pair up on a project to discover the ‘natural wonders’ of their state, both Finch and Violet make more important discoveries: It’s only with Violet that Finch can be himself – a weird, funny, live-out-loud guy who’s not such a freak after all. And it’s only with Finch that Violet can forget to count away the days and start living them. But as Violet’s world grows, Finch’s begins to shrink.

Mijn mening:

Gedurende 2015 heb ik dit boek al een heleboel keren zien opduiken. Enerzijds had ik heel veel zin om het te lezen, want de cover sprak me aan en het verhaal leek ook boeiend te zijn, maar anderzijds vreesde ik voor zielige hoofdpersonages. Zo van die mensen die schreeuwen: ‘Kijk eens wat voor vreselijk leven ik heb!’ Uiteindelijk heb ik het er toch op gewaagd, want vaak zijn de mooiste boeken degenen waar je het niet van verwacht.

Dat laatste was inderdaad ook het geval. All the Bright Places is zo één van die boeken die je eraan herinnert waarom je nu weer zo graag leest. Helemaal opgaan in een andere wereld en er daarna  terug uitkomen met heel wat extra wijsheid en een book hangover. Finch is helemaal geen zielig personage, in tegendeel, al vanaf de eerste bladzijde komt hij over als een hele stoere jongen, die onder de oppervlakte heel wat problemen verbergt. Violets wereld lijkt daarentegen heel wat meer op de wereld die ik gewoon ben, maar door het overlijden van haar zus is ze helemaal van slag.

Ik vond het heel boeiend om te lezen hoe de beide jongeren elkaars leven beïnvloeden. De ontwikkeling die ze beiden doormaken is ook erg realistisch, want soms kan een schoolproject al genoeg zijn om elkaar beter te leren kennen. Hierdoor maak je ook kennis met een heel andere wereld. Ik kon bijvoorbeeld niet begrijpen dat er ouders zijn zoals die van Finch, die niets om hun kinderen lijken te geven en hen dan ook niet missen als ze een paar dagen niet meer thuiskomen. Dat stond sterk in contrast met de ouders van Violet, die ondanks hun verdriet erg hun best doen voor hun dochter.

Over het einde van het boek kan ik niets verklappen, maar ik had het eerlijk gezegd niet zien aankomen. Nee, dat klopt niet helemaal: ik bleef in mijn hoofd geloven dat het anders zou eindigen. Ook op dat vlak vind ik het boek enorm realistisch en drukt het je ook met je neus op de feiten.

Voor wie nog langer twijfelt: aarzel niet en lees All the Bright Places! Dit boek neemt je vast en laat je niet meer los.

Eindoordeel: 5/5

6 gedachtes over “All the Bright Places – Jennifer Niven

  1. Pingback: Het beste van 2015 – gelezen boeken | Boeklover

Wat denk jij?

