Lobsters – Tom Ellen & Lucy Ivison

Titel: Lobsters: Een extreem akward liefdesverhaal (met happy ending)
Auteurs: Tom Ellen & Lucy Ivison
Eerste publicatie: 2015 – Blossom Books
Vertaald uit het Engels door Astrid Staartjes

Op de achterflap:
Hannah en Sam kennen elkaar niet, maar hebben allebei dezelfde missie: niet als maagd naar de universiteit gaan. Niet dat ze nou per se op zoek zijn hun lobster, nee, seks is gewoon iets wat ze een keer gedaan moeten hebben zodat ze verder kunnen met hun leven. Ze hebben hiervoor nog precies één zomer. Maar in plaats van een onvergetelijke vakantie vol jaloersmakende romantiek en stomende seksmarathons, gaat het er tijdens de zomer van zowel Hannah als Sam nogal awkward aan toe.

De nutteloze maar goedbedoelde raad van vrienden en gênante dates helpen ook niet echt tegen hun diepgewortelde angst om voor altijd seksloos door het leven te gaan. Gelukkig helpt het lot een handje om hen bij elkaar te brengen. Nu moeten ze alleen nog in zichzelf én in happy endings leren vertrouwen.

Mijn mening

De afgelopen tijd had ik last van een leesdipje en in de boeken waarin ik begonnen was geraakte ik maar niet verder. Gelukkig nam ik Lobsters mee op vakantie en dat was de perfecte keuze, want dit boek lees je in geen tijd uit!

Het eerste waaraan ik aan dacht toen ik Lobsters las, was waarschijnlijk die keer dat ik in een gastgezin in Engeland verbleef en ik me samen met de twee dochters achter het gordijn verschool om de overbuurjongens te bestuderen. Ik weet niet of er een correlatie is tussen Engelse meisjes en jongensgekte of dat het maar zo lijkt, maar ook Lobsters past volledig binnen dit plaatje.

Het is een heel vermakelijk boek waarbij je al van de eerste bladzijde weet dat het goed zal komen (en dit is geen spoiler, want het staat op de kaft), maar waarbij eerst de nodige hindernissen en misverstanden overwonnen moeten worden. Sam en Hannah zijn allebei leuke personage en lijken heel erg op elkaar omdat ze allebei erg onzeker zijn en door hun vrienden gepusht worden om dingen te doen of zeggen waar ze niet helemaal achter staan. Geleidelijk aan laten ze dit lossen en leren ze om zelf beslissingen te nemen en daardoor elkaar te vinden.

Dat het ontspannend is, is volgens mij het belangrijkste kenmerk van dit boek. Verwacht geen grote levenswijsheden of een schitterende schrijfstijl, maar laat je gewoon meeslepen.

Leuk weetje: Nadat ik door het boek heengeracet was heeft ook mijn broer het in één dag uitgelezen!

Eindoordeel: 3.5 /5

Las jij Lobsters? Is het volgens jou de hype waard?

5 gedachtes over “Lobsters – Tom Ellen & Lucy Ivison

  1. Waarom is de helft van de woorden niet uit het Engels vertaald? Ik zou dan liever de Engelse versie lezen… Het woord lobster ken ik niet in deze context, ik denk dan gewoon aan een kreeft. Anyway ;p deze sla ik maar even over, al kan ik me goed voorstellen dat het een lekker tussendoortje is voor als je even geen zin hebt in hoogstaande literatuur.

    • Ja, aan de Engelse titel erger ik me ook een beetje, maar als je het boek leest kom je te weten dat het een verwijzing is naar Friends. Een kreeft zou namelijk altijd bij hetzelfde vrouwtje blijven…

  2. Pingback: Het beste van 2015 – gelezen boeken | Boeklover

Wat denk jij?

