Lilly Marlene – Anne Voorhoeve

Titel: Lilly Marlene
Auteur: Anne C. Voorhoeve
Eerste uitgave: 2012 (Callenbach)
Vertaald uit het Duits

Lilly heeft haar rugzak gepakt. Na de dood van haar moeder heeft ze niemand meer in Hamburg om voor te blijven. Tante Lena is het doel, de enige familie die ze nog heeft. Maar in de DDR stuit ze op een groot familiegeheim…

Mijn mening:

Afgelopen twee weken verbleef ik in het Zwitserse St. Moritz en wat is er beter dan een Duits boek lezen in Duitstalig gebied? Daarom greep ik meteen terug naar Anne Voorhoeve, waarvan ik al eerder Liverpool Street las, wat tot mijn favoriete jeugdboeken behoort. Dit keer las ik Lilly unter den Linden of in het Nederlands Lilly Marlene. Net zoals het eerder genoemde boek gaat het om een historische familieroman en dat kan mij altijd bekoren.

Wat heb ik genoten van dit boek! Het verhaal wordt verteld vanuit het standpunt van Lilly wanneer ze al volwassen is en op een feestje aan een onbekende haar de geschiedenis van haar familie uiteenzet. Het begint bij de dood van haar moeder en eindigt bij de Wende, wanneer de DDR en de BRD weer één worden. Ik had verwacht dat het verhaal meteen over haar verhuis – of misschien is vlucht gepaster – naar de DDR zou gaan, maar dit boek is veel meer dan een aaneenschakeling van gebeurtenissen en geschiedenisweetjes. Net zoals in Liverpool Street gaat het erover waar je thuis hoort, wie je familie is, ondanks tegenstrijdige ideologieën. Het verhaal gaat langzaam vooruit, maar op emotioneel vlak gebeurt er een heleboel en dat maakt van Lilly unter den Linden een knap jeugdboek.

Ook op vlak van geschiedenis vond ik dit een interessant verhaal. Hoewel ik het meeste wel al wist van lessen in de middelbare school, geeft Lilly unter den Linden een interessante kijk op de verschillen tussen de DDR en het Westen. Zo werd ik me er opeens helemaal van bewust dat het een enorme luxe is dat wij hier beschikken over exotische groenten en fruit, terwijl dat helemaal zo evident niet is.

Ik moet wel zeggen dat ik de Lilly als dertienjarige niet helemaal kon identificeren met Lilly als twintiger. Waar ze zo open lijkt als ze nog klein is, is ze tien jaar later vrij schuchter en teruggetrokken. Natuurlijk veranderen mensen en als ik me in een omgeving vol onbekenden begeef ben ik meestal ook iets verlegener dan als ik al wat mensen ken, maar ik kon de twee beelden gewoon niet tot één plaatje omvormen. Gelukkig maakt de prachtige schrijfstijl en het sterke verhaal dit volledig goed.

Lilly unter den Linden of Lilly Marlene is echt een geweldig boek dat geschiedenis met een sterke psychologische uitwerking combineert. Voor mij graag meer van dit soort jeugdboeken!

Eindoordeel: 4.5/5

 

2 gedachtes over “Lilly Marlene – Anne Voorhoeve

Wat denk jij?

