UP – Myrthe v/d Meer

Titel: UP
Auteur: Myrthe van der Meer
Eerste uitgave: 2015 (The House of Books)

Emma is jong, getalenteerd, bevlogen en ze heeft levenslang… de levenslange diagnose manisch depressief. Als Emma vol goede moed naar het laatste gesprek met haar psychiater gaat, gebeuren er een aantal dingen die ze niet helemaal had voorzien; haar psychiater is verdwenen, de vervanger weet niets van een eindgesprek en voor het einde van de dag is ze opgenomen op de paaz. Alweer.
Terwijl Emma op zoek gaat naar een verklaring, raakt ze langzaam maar zeker verstrikt in de wonderlijke wereld van pillen, psychiaters en patiënten. Hoeveel last mag je als psychiatrisch patiënt je omgeving bezorgen? Waar loopt de grens tussen problemen bespreken en anderen ermee chanteren?

Mijn mening

Enkele jaren geleden las ik al PAAZ, wat ik een geweldige en bovenal grappige introductie in de wereld van de psychiatrie vond. Myrthe weet alles vast te leggen op zo’n manier dat je de ernst van de situatie voelt, maar dat het tegelijkertijd ook nog grappig is. Toen ik hoorde dat er een vervolg was, wilde ik dat natuurlijk meteen lezen.

UP gaat verder met Emma’s verhaal. Over hoe ze opnieuw op de Paaz belandt en hoe het haar daar vergaat. Het is zeker geen herhaling van PAAZ en je kan dit boek ook prima apart lezen. Wat me meteen opviel – en dat bevestigen ook een heleboel andere recensies – is dat UP een veel donkerder boek is. Op de één of andere manier voelde de materie veel zwaarder aan, maar dat wil niet zeggen dat er geen humor meer was. Misschien ligt het eraan dat er nu nog meer focus was op de andere patiënten en op het leven van de therapeuten en dokters, die het immers ook moeilijk kunnen hebben.

Je merkt echt dat Myrthe zelf ook in de uitgeverswereld actief was (is?) want de tekst heeft een perfecte opbouw en het is zo goed geschreven! Ik kan me natuurlijk niet voorstellen hoe het is om wanen te hebben, maar ik vond de beschrijvingen heel beklemmend en echt aanvoelen. Een boek dat mensen met vooroordelen zeker eens zouden moeten lezen.

Als je nog meer wilt van Myrthe van der Meer of haar nog niet kent: UP is een echte aanrader!

Eindoordeel: 4/5

9 gedachtes over “UP – Myrthe v/d Meer

  1. Pingback: Het beste van 2015 – gelezen boeken | Boeklover

Wat denk jij?

