Lone Wolf – Jodi Picoult

Titel: Lone Wolf
Auteur: Jodi Picoult
Eerste uitgave: 2012
Nederlandse uitgave onder de titel Voor de wolven bij The House of Books

On an icy winter night, a terrible accident forces a family divided to come together and make a fateful decision. Cara, once protected by her father, Luke, is tormented by a secret that nobody knows. Her brother, Edward, has secrets of his own. He has kept them hidden, but now they may come to light, and if they do, Cara will be devastated. Their mother, Georgie, was never able to compete with her ex-husband’s obsessions, and now, his fate hangs in the balance and in the hands of her children. With conflicting motivations and emotions, what will this family decide? And will they be able to live with that decision, after the truth has been revealed? What happens when the hope that should sustain a family is the very thing tearing it apart?

Mijn mening

Volgens mij is het ongeveer vijf jaar geleden dat ik op aanraden van een leerkracht de Nederlandse vertaling van My Sister’s Keeper las. Het was een van de eerste volwassenenboeken die ik gelezen heb. Erg veel weet ik er niet meer van, behalve dat er een groot ethisch dilemma was en dat het best wel vlot las. Daarom besloot ik toen ik in mijn nieuwe bibliotheek in Wenen tussen de beperkte voorraad Engelse boeken grasduinde opnieuw een boek van Piccoult meenam. Als je in den vreemde bent, dan wil je graag nog iets vertrouwds.

Mijn herinnering aan het vlotte boek werd inderdaad bevestigd, maar ik merk dat ik een stuk kritischer geworden ben. Toen ik halverwege Lone Wolf was, vroeg ik me af of het wel de moeite was om verder te lezen, maar omdat ik nu al zo ver was besloot ik niet te stoppen. Dit klinkt misschien alsof het een vreselijk boek was en dat was gelukkig niet het geval. Wat mij stoorde, was dat dit een lang gerekt sensatieverhaal was. Luke ligt in coma en zal waarschijnlijk nooit meer wakker worden, maar zijn twee kinderen strijden om het recht om te bepalen of hij verder beademd wordt of niet. Daarbij komt nog eens het verleden van hun vader dat intrinsiek verbonden is met wolven en dat dit zijn relatie met zijn familie bemoeilijkte.

En het duurde en het duurde. Elk argument kwam honderd keer naar voren en je ging terug in de geschiedenis van alle betrokken personen. Er waren ook lange stukken over Luke zelf, over hoe hij met wolven ging leven. Eerlijk gezegd ben ik geen dierenliefhebber en interesseerde me het ook niet heel erg. Ik vond vooral Lukes zoon, Edward, interessant, omdat hij volgens mij de meest realistische en verstandige persoon is. Het einde vond ik niet erg verrassend en had het typische melodramatische van een feel good roman.

Gelukkig leest dit boek erg vlot en komt het ook zeer goed van pas als je slechts af en toe een stukje kan lezen: je pikt het zo weer op. Om het nog eens samen te vatten: een entertainend, maar nogal langdradig boek voor de niet al te kritische lezer met gevoel voor melodrama.

Mijn oordeel: 2.5/5

Heb jij al eens een boek van Jodi Picoult gelezen? Wat vond jij ervan?

6 gedachtes over “Lone Wolf – Jodi Picoult

  1. Oh dat valt flink tegen, jammer. Ooit raadde iemand mij Jodi Picoult aan en toen heb ik ook My Sister’s Keeper gelezen, wat ik toen een goed boek vond. Daarom koos ik een paar jaar later voor House Rules, ook een prima boek maar ook wat langgerekt zoals jij beschrijft. Maar Lone Wolf sla ik dan maar even over…

    • Volgens mij zijn er inderdaad ook betere boeken. Picoult brengt elk jaar een nieuw boek uit en volgens mij kan dat niet altijd zo goed zijn. In de periode dat dit boek verscheen, waren wolven e.d. ook redelijk populair in de jeugdliteratuur, dus misschien heeft dat er ook wat mee te maken.

  2. Ik raad je aan om 19 minuten/19 minutes van Picoult te gaan lezen. Dat boek heeft mij echt bij mijn strot gegrepen en tot ver nadat ik het boek uit had bezig gehouden. Het gaat over een jongen die op een dag zijn school binnenstapt met een geweer en begint te schieten. Door het verhaal heen kom je erachter waarom hij dat doet. Erg indrukwekkend!

    • Ik heb ook gehoord dat dit een van de beste boeken is van Picoult, dus misschien moet ik het maar eens proberen. Volgens mij heb ik er zelfs een exemplaar van liggen, als ik het toch niet aan de tweedehandswinkel gegeven heb…

    • I think this is just not her best one. She’s really famous for 19 Mintues, her Sister’s Keep etc, but she needs to publish a book a year, so they can’t all be fantastic, I assume. Maybe you should try another one with more positive reviews…

Wat denk jij?

