Chucks – Cornelia Travnicek

Titel: Chucks
Auteur: Cornelia Travnicek
Eerste uitgave: 2012
(Nog) geen Nederlandse vertaling beschikbaar.

Mae zog noch vor Kurzem als Punk durch die Straßen Wiens, lebte von Dosenbier und den Gesprächen mit ihrer Freundin über Metaphysik und Komplizierteres. Im AidsHilfe-Haus, wo sie eine Strafe wegen Körperverletzung abarbeiten muss, lernt sie Paul kennen und verliebt sich in ihn. Als bei ihm die Krankheit ausbricht, beginnt Mae gegen sein Verschwinden anzukämpfen: Sie sammelt seine Haare und Fußnägel wie Devotionalien und fängt zuletzt die Luft in seinem Krankenzimmer in einem Tupperdöschen ein. Chucks erzählt eine bezaubernde Geschichte vom Aufwachsen zwischen Liebe und Tod und ist von einem Ton durchdrungen, der mal humorvoll, mal aufwieglerisch laut, aber auch überaus zärtlich sein kann.

Mijn mening:

Zoals ik her en der al eens vermeld heb, bevind ik me op dit ogenblik in Wenen. Dat betekent natuurlijk ook dat ik omgeven word door Duitse boeken en toen ik hoorde over Chucks, dat zich afspeelt in Wenen, was ik meteen verkocht. Initieel dacht ik ook dat het een jongerenboek was, want de cover is een beetje YA-achtig, naar mijn mening. Dat bleek niet helemaal te kloppen, maar dat kon het leesgenot natuurlijk niet drukken.

In Chucks volg je Mae op verschillende tijdstippen in haar leven: als kind, wanneer haar broer ziek wordt, als tiener in de straten van Wenen en als volwassene die probeert terug op het rechte pad te geraken. Onaangekondigd springt het verhaal van het ene moment naar het andere en stukje bij beetje reconstrueer je het leven van Mae. Zelfs op het einde weet je niet alles, maar heb je wel een beeld van de situatie. Het is een verhaal over hoe het verlies van een dierbare families en personen kan verwoesten. Over de slechte invloed van een jonge vrouw op een tienermeisje. Over aids.

Het zijn best wel zware thema’s die aan bod komen, maar de schrijfstijl is prachtig en juist door het constante verspringen van de tijd wordt de zwaarte een beetje doorbroken. Het deed me ook inzien dat ik (en anderen) vaak snel zijn om te oordelen over mensen, zonder kennis van hun achtergrond.

Meer wil ik niet zeggen over dit boek, want het is echt aan de lezer om het zelf te ontdekken. Verwacht geen klassiek verhaal, waar alles tot in de puntjes uitgelegd wordt, maar eerder een beeld van Mae’s leven door haar eigen ogen.

Mijn oordeel: 4/5

2 gedachtes over “Chucks – Cornelia Travnicek

    • Ja, Duits kan een beetje een tricky taal zijn. Ik studeer Duits, maar eigenlijk lees ik helemaal niet zoveel boeken in deze taal. Aangezien ik nu op uitwisseling ben, leek het me wel zo goed om wat meer in het Duits te lezen!

Wat denk jij?

