Drie vrienden, een huis (en een klusjesman) – Astrid Harrewijn

25687_563b615d58bee_25687Drie vrienden, een huis (en een klusjesman) vertelt het verhaal van Noor, die als conservator bij het Van Gogh Museum mag gaan werken. Dat betekent dat ze haar vriend tijdens de week in Maastricht achterlaat en in een kamer ter grootte van een doos woont en dit tot grote onvrede van haar vriend en moeder. Gelukkig duikt haar levenslustige zus ook in Amsterdam op en komt ze terug in contact met haar oude studievriend Joost. Samen trekken ze in in een verwaarloosd pand aan de Herengracht en delen ze alles in hun leven, behalve wat er op het werk gebeurt. Door enkele toevallige gebeurtenissen komt Noor een groot geheim uit de kunstwereld op het spoor, maar ze kan er met niemand over praten…

Ik had nog nooit eerder een boek van Astrid Harrewijn gelezen, maar toen ik zag dat het over het Van Gogh museum en Amsterdam zou gaan was ik meteen verkocht! Noor is een sympathiek personage en je leeft echt enorm met haar mee. Ze heeft een keer geluk in haar leven, maar dat wordt door de mensen die het dichtst bij haar staan juist niet geapprecieerd. Gelukkig werkt de energie die haar zus meebrengt onmiddellijk en dit zorgt ervoor dat ook Noor uit haar schelp komt en eens echt van het leven wilt genieten en in een heel avontuur verwikkeld geraakt.

Het verhaal zat knap in elkaar en hoewel het niet reuze spannend is, had ik wel steeds zin om verder te lezen en om te zien hoe het met Noor ging. De knappe Fransman en het mysterieuze schilderij droegen daar zeker aan bij. Bovendien was het duidelijk dat de auteur haar opzoekwerk gedaan had waardoor de lezer tussendoor voorzien werd van enkele interessante feiten over Vincent Van Gogh en zijn schilderijen.

Drie vrienden, een huis (en een klusjesman) is vooral een erg ontspannend en meeslepend boek, dat ik in één ruk uitlas en het was dan ook spijtig om afscheid te nemen van de personages. Gelukkig wordt er aan een vervolg gewerkt!

Mijn oordeel: 4/5

Bedankt Uitgeverij Boekerij voor het bezorgen van een exemplaar.

3 gedachtes over “Drie vrienden, een huis (en een klusjesman) – Astrid Harrewijn

  1. Klinkt goed! Wat ik een groot pluspunt vind, is dat het boek zich “gewoon” afspeelt in onze hoofdstad, en je je dus zo kan inbeelden dat het ook bij jou in de buurt allemaal gebeurt🙂 Ook die geitjes over de kunst vind ik denk ik wel leuk om tussendoor te lezen

Wat denk jij?

