1 jaar…

Tja, 1 jaar… Wat is dat nu eigenlijk? In een mensenleven is dit niet zo’n lange periode en veel websites bestaan al heel wat jaartjes langer, maar voor 2 jongeren die puur als hobby bloggen is het toch al iets.

In dat jaar heb ik toch al heel wat bijgeleerd over het in elkaar steken en onderhouden van een blog, (ik weet het, het klinkt zoals een auto) zowel over de vormgeving en de technische kant als over het schrijven en het ontdekken wat ik nu echt wil met die blog.
Hieronder een kort overzichtje:

Lay-out

Knipsels

Zoals je vast al gemerkt hebt zijn we sinds enkele dagen veranderd van lay-out. Het in orde brengen duurde eigenlijk maar tien minuten, terwijl we er vroeger soms uren mee bezig waren.
Waar ligt dan het verschil? Nu denken we van op voorhand na en bestuderen de verschillende thema’s en hun kenmerken al eerder. Hoe activeer je dit, hoe moet je dat doen? Als je dit allemaal weet van op voorhand is het een eitje en hebben de bezoekers van de blog er ook geen last van.
In de eerste maanden veranderden we de lay-out ook regelmatig, maar na een tijdje hadden we er toch eentje gevonden die echt aan onze voorwaarden voldeed.
Twenty eleven, het thema dat we nu gebruiken, lijkt ons momenteel het handigste omdat je er veel aan kan aanpassen en omdat het vrij sober is.

Een interessant artikel over de lay-out vind je hier.

Goodreads
Voor echte boekenfanaten is het bestaan van deze website al lang geen geheim meer. Net als zijn gelijkaardige familieleden (Librarything, Stafari,…) kun je er lijsten op maken van de boeken die je leest of gaat lezen en meedoen aan allerlei evenementen of zelfs lid zijn van een virtuele boekgroep.
Voor ik online in de boekenwereld terechtkwam had ik alleen nog maar gehoord van Librarything, maar verder wist ik niets over het bestaan van online bookcommunities.
Ondertussen vind ik het een hele handige website om boeken op te zoeken en recensies te vergelijken. Daarnaast heb ik bijvoorbeeld  ook een summer-reading-list-2012 aangemaakt, zodat ik een overzicht heb van de boeken die ik deze zomer wil lezen en hoe ver ik al ben.
Momenteel ben ik ook lid van de Chick Lit book group en mag ik in augustus meehelpen met de vragen op te stellen voor de discussie! (Later meer hierover.)

E-reader
Ongeveer een half jaar geleden kocht ik een e-reader. Voordien had ik er al wel van gehoord, maar ik was niet echt overtuigd.
Als je niet regelmatig een boek koopt is dit pure geldverspilling, want een bestseller in het Nederlands is nog steeds duur op een e-reader. Eigenlijk lees ik er ook helemaal niet zo graag op omdat ik al het scrollen (bij een pdf) en het bladeren niet aangenaam vind.
Langs de andere kant is het wel leuk om af en toe eens een Netgalley, een digitale preread, te lezen. Eén klein detail: het zijn pdf’s en dat betekent zoomen, toch op mijn Kobo.
Eigenlijk heb ik dus gemengde gevoels over mijn E-reader. Langs de ene kant vind ik het leuk (veel boeken in een ding), maar anderzijds ook een beetje onhandig.

Lees hier mijn artikel over dit kleinood.

Reacties
Misschien wel de belangrijkste tip als je wilt dat andere mensen je blog lezen: laat reacties achter!
Zelf was ik er aan het begin niet zo’n ster in, want het voelt zo vreemd om iets achter te laten, maar ondertussen laat ik dagelijks reacties achter op andere blogs.
Als blogger is het zelf natuurlijk ook belangrijk om te reageren op de reacties van anderen, want niets is leuker dan het kunnen beantwoorden van een vraag of gewoon leuk te babbelen. Wat ik spijtig vind is dat WordPress en Blogger niet echt op elkaar zijn afgestemd en dat ik bij die laatste moeite heb om een reactie achter te laten en me er ook niet kan op abonneren.

Pas wel op met reacties, ze kunnen kwetsend overkomen. Maar dit geldt natuurlijk ook voor de blogger, want soms gebeurt er dit:
reactie ruzie Beautylab

Dit is een stuk van een discussie op Beautylab. (Het heeft niets met boeken te maken en is bovendien nog vrij onnozel ook, maar het was de eerste discussie die in me opkwam.)

Toekomst
Ellen en ik werken voortdurend aan de blog en er komen ook steeds nieuwe ideeën in ons op. Wist je trouwens dat de beste ideeën komen wanneer je aan het studeren bent? Bij mij althans.
We willen ons in de toekomst meer focussen op het creatieve aspect en dat proberen we ook in onze header te laten doorschijnen. Dat is ook de reden waarom we onze creatieve pagina hebben ge-updatet.
Je zult deze zomer dus nog een heleboel leuke ideetjes en ook enkele besprekingen van creaboeken zien voorbijkomen.
En verder in de toekomst kan ik natuurlijk niet kijken, want bloggen is (voor mij toch) waarschijnlijk de eerste hobby die zal sneuvelen zodra er andere dingen zijn die mijn aandacht opeisen.
Maar stoppen met het volgen van andere blogs? Dat nooit!

Behalve dit artikel is er ook nog onze winactie om ons eenjarig bestaan te vieren. Vergeet niet deel te nemen als je het boek wilt winnen!

Katrien

Alle artikels die rechtstreeks te maken hebben met bloggen kun je hier terugvinden.

6 gedachtes over “1 jaar…

Wat denk jij?