The Remains of the Day – Kazuo Ishiguro

Titel: The Remains of the Day
Auteur: Kazuo Ishiguro
Eerste uitgave: 1989 (Faber and Faber)
Ook vertaald naar het Nederlands onder de titel De rest van de dag.

In 1956, Stevens, a long-serving butler at Darlington Hall, decides to take a motoring trip through the West Country. The six-day excursion becomes a journey into the past of Stevens and England, a past that takes in fascism, two world wars, and an unrealised love between the butler and his housekeeper. Ishiguro’s dazzling novel is a sad and humorous love story, a meditation on the condition of modern man, and an elegy for England at a time of acute change.

Mijn mening:

Mijn eerste kennismaking met Ishiguro was in een seminarie Engelse literatuur, waarvoor ik Never Let me Go las. Dit was één van de weinige boeken die ik voor school gelezen heb waarvan ik ook kan zeggen dat ik er echt van genoten heb. Daarom was het hoog tijd om ook The Remains of the Day te lezen, dat zelfs de Booker prijs gewonnen heeft. Bovendien was het kopen van dit boek al een waar plezier. In de grootste Waterstones winkel, gelegen in de buurt van Piccadilly Circus (met 5 verdiepingen!), ging een verkoopster voor mij op ‘book hunt’ om tien minuten later met een rood hoofd triomfantelijk het boek tevoorschijn te halen. Ondertussen had ik al een leuk gesprekje gehad met een andere verkoper (en nog een extra boek toegevoegd aan mijn stapel) en was mijn enthousiasme om te lezen dus al goed aangewakkerd.

Als ik me Darlington Hall voorstel, dan denk ik aan Langley Hall, waar ik deze zomer als leerkracht werkte.

Als ik me Darlington Hall voorstel, dan denk ik aan Langley Hall, waar ik deze zomer als leerkracht werkte.

Gelukkig was mijn enthousiasme niet voor niets, want dit boek is absoluut een topper! Ik ben een enorme fan van Dowton Abbey en de setting deed me erg aan dit boek denken. Er gebeurt eigenlijk heel weing: de butler van Darlington Hall reflecteert over wat een goede butler kenmerkt. Daarbij gaat hij terug in het verleden en analyseert hoe zijn gedrag ‘gebeurtenissen van belangrijke aard’ beïnvloed hebben. Als lezer merk je al gauw dat de butler, Mr Stevens, zich volledig aan zijn beroep gewijd heeft en daarbij zijn eigen voorkeuren en meningen naar de achtergrond geschoven heeft. Dit beïnvloedt ook zijn relatie met Miss Kenton, de huishoudster, en dit is misschien wel de echte focus van het boek, hoewel Mr Stevens anders doet uitschijnen. Hierdoor werd echt duidelijk hoeveel inzicht Ishiguro heeft in de menselijke geest. Als lezer kan je je volledig inleven in Mr Stevens’ gedachten, ook al denk je er zelf helemaal anders over.

Daarnaast is dit boek ook ongelofelijk goed geschreven. Elke scène glijdt vlotjes over in de andere en alle personages hebben hun eigen stem die perfect bij hen past. Soms las ik zelfs stukjes luidop voor aan mezelf; gewoon omdat het zo goed klonk.

Na deze met lof overladen recensie kan ik dus wel stellen dat dit één van mijn favoriete boeken is en waarschijnlijk ook het beste boek dat ik dit jaar al gelezen heb. Voor iedereen die op zoek is naar een mooi stukje literatuur van een hedendaagse auteur: The Remains of the Day, of liever Darlington Hall is het adres!

Eindoordeel: 5/5

4 gedachtes over “The Remains of the Day – Kazuo Ishiguro

  1. Pingback: Het beste van 2015 – gelezen boeken | Boeklover

Wat denk jij?