Het beste van 2015 – gelezen boeken

En ja hoor, het einde van het jaar is weer daar en dat betekent dat ik traditiegetrouw een overzicht geef van wat ik dit jaar las.

Beste3

Maar eerst, hoeveel boeken heb ik het afgelopen jaar gelezen? Mijn trouwe vriend Goodreads meldt me dat het er 42 zijn. Een beetje minder dan ik zou willen, maar ik ben er toch trots op. Bovendien ligt er naast mijn bed nog een hele stapel boeken waarin ik halverwege gestrand ben of die zelfs bijna uit zijn. Ik heb er daarom ook het volste vertrouwen in dat er in de komende dagen op zijn minst nog twee boeken zullen bijkomen.

Wat opvallend is, is hoeveel boeken ik wel niet voor school moest lezen. Dit semester alleen al elf en ik kijk reikhalzend uit naar de tijd wanneer ik me eindelijk weer op mijn eigen boekenkast zal kunnen storten. Wat natuurlijk niet wilt zeggen dat opgelegde lectuur niet goed is.

Net als vorig jaar ga ik weer mijn eigen vragenlijst invullen i.p.v. een gewone top 10, want dat geeft een beter beeld van waarom ik bepaalde boeken goed vond.

Beste4

1. Het meest invloedrijke boek. Een boek dat me lang bijbleef en invloed had op mijn blik op de wereld.
Dit is meteen een moeilijke vraag, maar ik denk dat ik ga voor Still Alice van Lisa Genova. Het gaat over een vrouw met een vroege vorm van dementie en het was echt beangstigend om haar gedachten te volgen. Zelf merk je dat er dingen niet kloppen, maar zij heeft het niet door. Hierdoor werd ik me echt bewust van deze ziekte en hoe erg het is voor de mensen die er mee leven (en degenen die hen omringen).

2. Meest ontspannende boek. Het perfecte boek om met een kopje thee in de zetel of in bad te verslinden.
Als de sterren aan de hemel staan van Mhairi McFarlane is een traditionele chicklit en doet wat het moet doen: verstand op nul en wegdromen maar!

3. Beste Klassieker. Een boek dat momenteel tot de canon behoort en dat al wat ouder is.
Ik stel vast dat ik dit jaar vooral boeken uit de twintigste en eenentwintigste eeuw gelezen heb, waarvan sommige wel al klassieker zijn, maar ik denk dat Tess of the D’Urbervilles van Thomas Hardy waarschijnlijk het beste in deze categorie past. We hebben dit boek ook bij literatuur gesproken en ik vond het vooral interessant om te zien hoe de waarden en normen veranderd zijn door de tijden heen.

4. Beste nieuwe boek. Een boek dat recent verscheen.
Ik heb niet zoveel heel recente boeken gelezen, maar eentje dat direct in het oog springt is UP van Myrthe van der Meer. Wie van PAAZ houdt, zal het vervolg ook ongelofelijk goed vinden.

5. Beste non-fictie boek.
Kuch, kuch. In mijn vrije tijd besteed ik bitter weinig tijd aan non-fictie. Ik ben al het hele jaar bezig met stukjes en beetje How to be a Victorian van Ruth Goodman te lezen en ik las ook een paar essays van George Orwell, maar een heel boek uitlezen? Nee, dat deed ik dit jaar niet.

Beste2

6. Grappigste boek. Een boek dat me luidopdeed lachen of op zijn minst regelmatig glimlachen.
Volgens mij moet dit Lobsters zijn. De ene hilarische scène volgt de andere op en je kan gewoon niet stoppen met lezen.

7. Beste tranentrekker (Tearjerker). Bij welk boek moest ik al eens een traantje wegpinken?
Ik ben niet zo’n wener en volgens mij was er dit jaar geen boek waar ik echt bij gehuild heb. Ik heb mijn lijst al verschillende keren bekeken, maar er komt echt niets in aanmerking.

8. Meest onverwachtte boek. Een boek dat tegen mijn verwachtingen inging.
Zac & Mia had ik al verschillende keren bij de bib zien staan en ik twijfelde elke keer toen ik het meenam. Toen ik uiteindelijk begon met lezen kon ik gewoon niet stoppen. Dit boek werd in dezelfde periode als Een weeffout in onze sterren gepubliceerd en kreeg een pak minder aandacht, maar is zeker evenwaardig. Ook hier komt de thematiek van kanker bij jongeren aan bod.

9. Toegevoegd aan mijn favorietenlijstje. Een boek dat zo goed was dat ik het nog honderd keer wil herlezen.
Ik kwam er eindelijk aan toe om The Remains of the Day te lezen en wat is dit een goed boek, zeg! Zo mooi geschreven en zo subtiel. Alleen al de titel vind ik prachtig.

10. Een boek dat ik aan iedereen aanraadt. Een boek dat geschikt is voor iedereen, ook voor mensen die minder graag lezen.
Dit is zonder twijfel All the Bright Places van Jennifer Niven. Dit is een prachtige YA die o.a. over zelfmoord en verlies gaat, maar het weet te verpakken in een enorm goed geschreven verhaal. Dit boek lees ik volgend jaar zeker opnieuw.

En voor wie zich afvraagt waarom sommige boeken geen cover hebben: het zijn obscure Duitse boeken die ik voor een les over de koude oorlog in Oostenrijk moest lezen. Zo obscuur dat ze zo ongeveer onbekend zijn in internetland en dat ik ze zelf moest toevoegen aan Goodreads. Hier schrijf ik later nog wel meer over.

Hoe was jouw leesjaar? Heb je veel gelezen? Wat was echt goed?

4 gedachtes over “Het beste van 2015 – gelezen boeken

Wat denk jij?